IT24 har tidigare skrivit om Qbrick och deras planer att sikta mot Europa. Den gången var det Frankrike som var på tapeten och det är också där bolaget nu landar när man slukas av en Europas största distributörer för tv-utsändningar, TDF, med huvudkontor i Paris.

– Vi började i vintras och gick ut tillsammans med Carnegie och fick uppdraget att hitta investerare för en europeisk expansion. Det fanns ett stort intresse från både finansiella och industriella aktörer. Och efter att vi haft en dialog slutade det med två industriella som antingen ville investera i eller köpa hela Qbrick, säger vd Eric Matsgård.

Han beskriver de nya ägarna som Frankrikes motsvarighet till Teracom och gläds över de möjligheter som uppstår när den gamla formen att distribuera tv nu kommer att möta den nya.

– TDF var intresserade väldigt tidigt. De har över 200 tv-kanaler i Europa som kunder och jobbar med klassisk tv-distribution. Vi i Norden ligger före Europa. Det som vi har gjort här är det som kommer att hända i Europa nu, säger Eric Matsgård.

Qbrick har idag närmare 100 anställda i Norden. I år kommer bolaget att omsätta ungefär 150 miljoner, enligt Eric Matsgård med en god lönsamhet. Men ambitionerna är som sagt betydligt större.

– Vi är störst på internet-tv, men vi är fortfarande små i tv-världen. Vi har känt att vi måste bli större, så det är viktigt att hitta ett hem där vi kan utvecklas, säger han om det nya äventyret.

– Vi fortsätter under vårt eget varumärke som en egen enhet under TDF. Vi kommer även att använda Qbricknamnet i Europpa eftersom TDF tycker att det står för något nytt och fräscht.

Qbrick kommer även att få nya lokala avdelningar i Europa som en följd av förvärvet, genom olika TDF-representanter.

– Vi kommer att öppna upp i Frankrike, i Tyskland med Media Broadcast och i Helsingfors med Digita.

Den gemensamma flaggan som Qbrick och TDF ska gå ut i europa under har de valt att kalla ”TV Everywhere”.

– Det ska inte spela någon roll hur du kollar utan du ska kunna konsumera tv var du vill.
Från att tidigare ha handlat om webb-tv och mobil-tv blir det nu tv överallt. Det är industrilogiken, konstaterar Eric Matsgård, som är en av ägarna som nu kan casha in.

– Qbrick ägs av ett antal anställda privatpersoner. Det vi har sagt är att några nyckelpersoner i ledningen kommer att återinvetsera i det nya bolaget. Från början var det min äldre bror, Peder Matsgård, som grundade bolaget. Han kommer att vara kvar i styrelsen, och som rådgivare.

Vad köpeskillingen landar på har parterna valt att inte gå ut med. Eric Matsgård svarar så här på huruvida han är nöjd med summan eller inte:

– Vi har fått samma multiplar på värdering som andra bolag i vår bransch fått de senaste åren. Så det känns mycket bra.

Från TDF kommenterar man sitt svenska nyförvärv på följande sätt:

– Qbrick är ett mycket framgångsrikt och stabilt företag med en beprövad affärsmodell och en talangfull grupp i Norden. Vi är särskilt imponerade av deras långvariga kundrelationer med stora tv-bolag och företag. Efterfrågan på "TV Everywhere"-lösningar är stark just nu och vi tror att TDF och Qbrick tillsammans kan bli den ledande leverantören i detta utrymme, säger Julien Seligmann, chef för TDF Media Services division.