Frågan om Media Markt och e-handel har hunnit ta många turer, såväl internationellt som för den svenska marknaden. Att turerna blivit så många och att starten dröjt så länge har flera orsaker.

Huvudproblemet för den tyskägda kedjan har hela tiden varit konflikten mellan central styrning och decentraliserade butiker. Kort och gott: med olika priser i olika butiker är det svåt att gå ut med en central sajt och försöka hålla enhetliga priser.

Men nu ska det alltså vara en satsning på gång i Sverige. Till den satsningen har kedjan specialrekryterat en duo. Det är dels Magnus Pettersson från Onoff, dels Carl Lumsden från Tretti.se.

Något exakt startdatum är inte satt, men enligt vd Mikael Hagman ska e-handeln i Sverige dra igång under 2012.

– Det är en liten hemlighet än så länge hur vi ska göra. Vi har en plan för det. Vi har precis lanserat i Tyskland via Saturn och man kan säga att det ger en indikation om hur vi ska göra i Sverige, säger han om knäckfrågan, det vill säga hur man ska bemöta grundproblemet.

Enligt vad IT24 erfar kommer det dock att inledas i en försiktig skala. I den första fasen kommer sajten enbart att vara skyltfönster, det vill säga det kommer att finnas produkter och priser, men det går inte att handla.

– Det börjar säkert med något sådant innan handeln kommer igång. För oss är det ett mellansteg. Det är klart att man ska kunna handla på vår sajt, men allt sker stegvis, säger Mikael Hagman.

Att inte ha en webbshop har gjort att Media Markt har fått en hel del kritik från kunderna. Den kritiken är så klart en av orsakerna till att kedjan nu väljer att satsa på e-handel.

– Vi känner också att e-handel är en viktig grej, men allt har sin tid i en etablering. Även om e-handeln växer så är butik fortfarande det viktigaste sättet att handla. Det är även det mest komplicerade och det dyraste sättet, säger Mikael Hagman om varför det har dröjt.

– För oss är det viktigt att vi definierar det här som en multichannel-lösning. Det vi vill göra är att integrera butiker och webbhandel så att kunderna har flera sätt att få kontakt med oss.