Helt färska siffror från analysföretaget Mediavision visar att en dryg miljon svenskar dagligen tittade på rörlig bild via internet under tredje kvartalet. Det är en ökning med 30 procent sedan motsvarande period förra året.

Marie Nilsson, vd för Mediavision, säger:
– Tittandet på rörlig bild via webben kommer att växa starkt under kommande år och utgör därmed en viktig potentiell inkomstkälla för bland annat tv-bolagen. Utmaningen för dessa ligger framförallt i att kunna ta lika mycket betalt på webben som i traditionell tv.

Eric Matsgård vd på det nu uppköpta bolaget Qbrick, som levererar webb-tv-lösningar till svenska medier märker av det ökade trycket:

– Analytikerna pratar om en årlig tillväxt på 30-40 procent, säger han. Tittar man på Ciscos prognoser säger de att 90-95 procent av internettrafiken kommer att vara videobaserad 2014.

Trots att marknaden är starkt växande saknas en riktig dominant, säger han.

– Det finns tre stycken globala amerikanska distributionsnätverk. Det är Limelight, Akamai och Level 3. De står för distributionstjänsterna. När det gäller själva plattformen för att hantera video finns det ingen tydlig marknadsledare, utan det är ofta mindre lokala företag som står för det.

Matsgård fortsätter:
– Det finns ingen Oracle eller någon Microsoft, så det finns ett litet fönster att göra något. Därför var det viktigt för oss att få TDF som ägare. Det hade varit svårt att göra det själv.