Så var sommaren över, sandalerna byts ut mot skoterkängor och som svenskar går vi sakta mot ide.

Parallellt med detta så står ekonomin inför en något skrämmande situation. Konsumtionen har börjat halta, finansmännen darrar på manschetten och småspararna flyr hals över huvud. Samtidigt så har vi inte riktigt hunnit ställa om mentalt från den tidigare ned- och uppgången och vi pratar fortfarande om personalbrist och växtvärk.

Allt är upplagt för en ordentlig baksmälla.

Under den förra krisen så skrev jag mycket om hur det var nu agnarna skulle sållas från vetet, att det var nu de lysande exemplen på is i magen och korrekta satsningar skulle komma fram. Att man aldrig skulle slösa på en ordentlig kris och att de som skulle lyckas var de som vågade planera och förbereda organisationen på den kommande uppgången. Inte bara krampaktigt stänga kranarna och löpa amok med osthyvlarna.

Jag tror att detta är en bra tid att förbereda sig för litet sifferexercis. Att inför den kommande baksmällan se till att få litet ordning och reda på siffrorna och förbereda för de analyser som man inom kort kommer att behöva genomföra.

Jag misstänker att de flesta av era organisationer har tydliga planer för vad som kommer att behöva skäras om vi nu går mot sämre tider, men jag tror ändå att det finns utrymme för ytterligare analys här.

Ett exempel på detta fick jag från en av våra partners förra veckan. De arbetade med ett internationellt projekt för finansiell rapportering och hade tankar om hur man kunde koppla ihop beslutstödet för ledningen med ett externt stöd för kunder och investerare.

Detta var som jag såg det ett ypperligt exempel på hur man kan våga tänka nytt och på så sätt förbereda sig på vad som komma kan.

Ett annat exempel (från en annan partner) kom i form av fördjupad analys av det de kallade ”Product Intelligence”. Detta exempel kring hyllvärmare och lageromsättning tycker jag visar hur man kan vara intelligent med sin osthyvel, och hur man kan se till att skaffa sig informationsövertag inför kommande ekonomiska störningar.

Det kanske till och med är så att man finner förbättringspotentialen nu, men man kanske väntar litet med att agera? Goda nyheter skall fördelas taktfullt.

Från förändringsledningslitteraturen är en av mina absoluta favoriter Prof John P. Kotter. Tankar på att goda nyheter och lysande exempel skall planeras redan från start, med all erfarenhet kring när de bäst kommer att behövas för att lyfta energinivån i projektet.

Jag tror att en CIO som står inför en ekonomisk baksmälla gör rätt i att planera för sina goda nyheter, och steg ett är då att kraftsamla genom att skaffa sig ett informationsövertag redan innan båten sätts i gungning.