När Microsoft förra veckan anordnade sitt årliga event för svenska partner i Täby var det Windows Phone som stod i rampljuset. Alla föredrag kretsade runt den mobila plattformen – och det var om denna det surrades i korridorerna. 400 partners var på plats. En av dem var Nokias Sverigechef Johan Eidhagen, som talade om den finländska mobiltillverkarens nya Windows-lurar, som går under namnet Lumia.

– För ett år sedan hade jag inte i min vildaste fantasi trott att jag skulle stå på en scen tillsammans med Microsoft och tala om en gemensam telefon. Det här är en av de största kovändningarna jag varit med om på ett företag, sa han om Nokias beslut att gå fullt ut med Microsoft.

Eidhagen berättade att den nya telefonen skeppas ut marknad för marknad i Europa – och att lanseringen i Sverige sker tidigt nästa år.
Peter Wissinger, som är chef för mobil kommunikation på Microsoft, gjorde naturligtvis sitt yttersta för att gjuta mod i partnerledet.

– Vi har slängt ut allt gammalt bagage och satsat på något nytt med Mango (Windows Phone 7.5). Apple har inte förnyat sig på många år och Android står inför stora utmaningar. Det här är en marknad som förändras var artonde månad, eftersom många användare byter telefon så ofta.

Microsoft har dock lång väg att gå – marknadsandelarna ligger på enstaka procent. Och mottagandet av Nokias Windowslurar har inte varit odelat positiv. Enligt analyshuset Pacific Crests telekomanalytiker James Faucette har den initiala försäljningen varit sämre än väntat. Han trodde från början att Nokia skulle leverera två miljoner smartmobiler med Windows Phone 7 till butik innan jul, men nu har han sänkt prognosen till under en miljon telefoner.

Men bland besökarna på Microsofts partnerdag är tilltron till plattformen stor – åtminstone när det gäller att få in den på företagsmarknaden. Däremot var de flesta överens om att det tar tid för Microsoft.

– Jag tror Microsoft tar marknadsandelar, säger Pernilla Thofte, kundansvarig Dustin. Windows Phone kommer att ge Apple och Google en match, men kanske inte så snabbt som Microsoft självt tror. Apple har konsumentfokus, men det har inte gått lika bra med att få in Iphone på företagen. Där har Microsoft en fördel. De vet hur det är på it-avdelningarna.

Ändå tror Pernilla Thofte att det tar tid för Microsoft att få sitt genombrott på telekommarknaden. Windows 8 som ska lanseras någon gång i framtiden, exakt datum är okänt – blir motorn i tillväxten, tror hon.

– Jag tror att det tar ett tag innan it-avdelningarna börjar stödja Windows Phone. Dessutom är det plattorna som är hetast just nu. Många vill få bort den tunga pc, men telefonen är fortfarande för liten. Men i framtiden flyter det ihop. När det gäller plattorna så är det Windows 8 som är drivkraften.