Mats Jonsson, initiativtagare till Facebookgruppen, säger att han inte är särskilt överraskad över uppslutningen. Tvärtom tror han att missnöjet med Schibsteds är än mer utbrett.

– Vår grupp kontrollerar lite över 13 procent. Sedan har vi Swedbank Robur Kapitalförvaltning som har 1,9 procent, som också har sagt nej. Totalt handlar det om runt 15 procent, säger Mats Jonsson.

– Dessutom finns det många som inte är med på Facebook, som inte heller vill sälja till ett skambud, säger han.

Günther Mårder, vd på Aktiespararna, har följt Facebookgruppens uppkomst och engagemang med stort intresse.

– Det är kul att se att sociala medier kan fylla en ny funktion i budsituationer. Det innebär nya möjligheter, inte minst för oss som organisation. Det blir en ny dimension för att kunna nå framför allt yngre deltagare. Baksidan med en sådan grupp är naturligtvis att det är väldigt lätt att säga ja eller nej, men det går inte att göra mer än så, om man inte utser en talesman som kan förhandla.