Mediachase, som är leverantör av mjukvara för e-handel, har sedan 2009 varit teknikpartner till Episerver. Nu väljer Episerver att köpa bolaget. Hur mycket köpesumman landar på har bolagen valt att ligga lågt med.

– Våra partners och kunder har bett oss att öka takten i utvecklingen av vår e-handelslösning. Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med Mediachase där tekniken varit i fokus och vi bestämde oss för att ta detta till nästa nivå. Med förvärvet stärker vi vår position och har möjlighet att leverera ett större värde till våra kunder och partners som är verksamma på den exploderande e-handelsmarknaden. säger Martin Henricson, vd på Episerver.

Enligt Episerver medför sammanslagningen av bolagen att man nu står bättre rustat för att stödja sin kundbas och sitt partnernätverk. Produkten Episerver Commerce, som baseras på Mediachase programvara ECF, finns redan idag på marknaden. Det är framför allt kombinationen av e-handel, digital marknadsföring och onlinekommunikation som sticker ut.

– Att Mediachase lösningar nu fullt ingår i Episerversviten är optimalt för oss, då strategisk e-handel idag kräver otroligt avancerade funktioner för innehållshantering och personalisering. Med förvärvet ökar vi kompetensen och flyttar vi fram positionerna för vad vi kan erbjuda marknaden, säger Martin Henricson.

De 19 medarbetare som idag jobbar på Mediachase kommer nu att gå över till Episerver.