Tidningen Aftonbladet skrev att svenska Iphone-spelet Pebble Universe var så bra att det var ett hot mot Angry Birds. Den stora sajten Touch Arcade kallade spelet charmigt och unikt. Andra tidningar och sajter har stämt in och hyllat göteborgsduon Thomas Wedin och Mattias Granat för deras spel.

Tyvärr räcker inte det för att sälja spel.

– Det är grymt roligt att få fina recensioner och att så många recensenter uppskattar spelet. Men tyvärr resulterar inte det i någon större försäljning, konstaterar Wedin.

– Vi trodde att sambandet skulle vara tydligare, men jag tror förklaringen är att de som läser spelrecensioner inte är samma som köper den typ av spel vi har gjort.

Men låt oss ta det från början. Wedin, 36, och Granat, 37, startade sitt bolag Itatake – enligt Wedin ska det vara norrländska för "jag tar taket" – förra året för att göra digital underhållning. Thomas Wedin och Mattias Granat har känt varandra sedan de pluggade media på Göteborgs universitet för tio år sedan. Båda har fortfarande kvar sina vanliga jobb vid sidan om - Wedin jobbar med lotterispel på nätet och Granat är AD på en reklambyrå - men driver sitt Itatake för att bygga ett större företag.

Idén till Pebble Universe fick de när de satt och spånade på uppslag för fysikbaserade spel. Den som testar spelet kommer antagligen dra paralleller till Angry Birds, med den skillnaden att här skjuter man iväg två saker samtidigt. Uppgiften är att få två stenar att krocka på rätt ställe, så att stenflisor flyger iväg och spränger de svarta trollen som flyger i luften.

Idén var så bra att nordiska ministerrådets Nordic Game program valde att ge Itatake 375 000 i stöd förra året. Pengar som Wedin och Granat lade på att hyra in programmerare och en illustratör för att bygga spelet under deras överinseende.

Resultatet blev alltså ett i pressen hyllat iphonespel. Men som än så länge bara sålt drygt 10 000 exemplar. Den som kan räkna förstår att ingen kan leva på det. Spelen säljs för sju kronor, Apple behåller 30 procent vilket ger utvecklaren en femma per spel innan skatter. Det är ju gott och väl när man passerar några hundra tusen sålda, med 10 000 blir det knappt en månadslön för en välutbildad trettiplusare.

– Nej, vi är långt ifrån att kunna leva på det här, men vi har en långsiktigt plan. Målet är att ha sålt en miljon Pebble Universe inom 18 månader. Då ska vi också ha släppt ett par spel till, säger Thomas Wedin.

– Det här är en läroperiod för oss. Det finns inget färdigt facit för hur det här fungerar, man får lära sig själv helt enkelt. Hela marknaden för Iphonespel har dessutom förändrats ganska kraftigt det senaste året. Det kommer så väldigt mycket nya spel och appar att det är extremt svårt att synas. Vi tror inte att man kan lyckas med bara ett spel, det gäller att göra flera spel som håller samma höga kvalitet. Då bygger man upp ett förtroende med spelarna.

Ja, det var ju det här med spelarna, de som inte läser recensioner.
– De flesta som läser spelrecensioner är gamers som gillar lite svårare och mer krävande spel. Vårt spel är för vanligt folk, det är väldigt brett och inte särskilt svårt. Jag tror helt enkelt att de som läser spelrecensioner inte är de som köper vårt spel. Så vi behöver hitta andra sätt att nå dem.

För att så småningom, enligt plan, lägga ytterligare två nollor till försäljningssiffrorna för Pebble Universe. Hur ser den planen ut?
– Vi kommer att släppa nya spelvärldar och uppdateringar allt eftersom. Den första nya världen kommer i maj, sedan kommer ytterligare nytt efter sommaren. På så sätt blir spelet aktuellt igen. Men sedan gäller det framför allt att hitta sätt att nå ut till amerikanska marknaden, det är den som gäller. Att ligga högt på listan i Frankrike, Tyskland eller Spanien betyder tyvärr inte särskilt många sålda spel.

– Dessutom ska vi ge ut spelet på fler plattformar, Android kommer snart. Sedan får vi se. Det handlar mest om att synas just nu.

Några fler pengar från Nordic Game är inte att vänta.
– Nej, vi kommer att lösa framtida utveckling på andra sätt. Det finns flera modeller, man kan till exempel göra spelen tillsammans med utvecklare som man sedan delar intäkterna med.

Även om inte bra recensioner automatiskt betyder bra försäljning i spelvärlden så betyder det något annat: De stora förlagen vill alltid jobba med dem vars spel får bra betyg.

– Det har vi märkt, det är förlag som hört av sig och det kan absolut vara en väg att gå i framtiden. Men just nu handlar det om att vi måste lära oss hur marknaden fungerar, det är en hemläxa vi måste ha med oss för att lyckas på sikt oavsett om vi publicerar våra produkter själva eller via ett förlag.