Igår presenterade den kinesiska telkomjätten Huawei nya produkter i Stockholm, vilket bland annat innefattade en mobil 4g-router, telefonen Ascend P1 samt Mediapad, en platta som kommer till hösten.

I samband med det avslöjade bolaget också sina ambitioner för marknaden för smarta telefoner och surfplattor. Budskapet var klart och tydligt: inom tre år ska Huawei vara en av de tre största.

Fram tills idag har man fört en ganska blygsam tillvaro i Sverige. Men Anders Lindqvist, ansvarig för smartphone och tablets i Norden och Central- och Östeuropa, vilket totalt innefattar 23 länder, lovar att man kommer att synas betydligt mer.

– Det går i sammanhanget bra. Självklart är det inte samma volymer som Apple, säger han om Huaweis genomslag hittills.

Att det finns behov av en utmanare till Apple på surfplattemarknaden råder det ingen tvekan om. Abnders Lindqvist säger dock att Huawei kommer att fokusera på sin del.

– Vi vet att Apples kunder är Apples kunder. Att stirra sig blind på att försöka slå dem är inte det bästa. Vi vill vara det bästa Android-alternativet, säger han och poängterar att han är medveten om att det är en bit kvar till toppen.

– Jo, men vi har tre år på oss också. Fortsätter vi i den takt vi har påbörjat nu är vår absoluta ambition att vara topp tre inom tre år.

Kommer ni att satsa på att vara billigast på marknaden, eller vilken profil kommmer Huawei att ha?

– Det är framför allt pris/prestanda-förhållandet vi är ute efter. Vi kommer förmodligen aldrig att vara billigast. Det vi vill göra är att överträffa kundernas förväntningar i varje segment.

Tills vidare är det bara Android som gäller för Huawei, men Anders Lindqvist utesluter inte att Windows 8 kommer att bli aktuellt framöver.

– Vi pratar om det, men vi har inte sett att det är rätt ännu. Vi kommer att vara redo för det när våra kunder är det, säger han.

Huawei har valt att förlägga ett utvecklingskontor i Kista, där man idag har 25 anställda. I den kommande treårsplanen nämner Huawei lokal lansering som en av nycklarna till att lyckas nå mobiltoppen. Men frågan är hur lokal man kan vara i en organisation där man har ansvar för 23 länder.

– Även om det är 23 länder är den genomsnittliga profilen för kunder europeisk. För ett globalt företag är det ganska lokalt att ha ett kontor för norra Europa, konstaterar Anders Lindqvist.

På vilket sätt kommer satsningen att märkas, blir det massiva kampanjer framöver?

– Vi har egentligen inte marknadsfört vårt varumärke mer än i två år. Men sakta men säkert kommer man att se Huawei i fler och fler sammanhang. Exakt vad och hur vi ska marknadsföra i Sverige vet jag inte riktigt idag, mer än att vi kommer att bli mer synliga.