Under hösten ska mediejätten HBO lansera en videotjänst för den nordiska marknaden. För det svenskgrundade videoföretaget Qbrick, som numera ägs av Franska TDF, innebär det ett riktigt prestigeuppdrag, och även ökat intresse för bolagets tjänster.

Qbrick har tecknat ett avtal med Urho Digital Services gällande leverans av videoplattform och distribution av HBOs videotjänst för webben. Qbrick kommer även att få ansvar för att skydda och lagra videoinnehållet.

– Att HBO riktar sin tjänst direkt till konsumenten ändrar spelreglerna på tv-marknaden. Att publiken nu använder datorn, smarta tv-apparater, mobiler och surfplattor, ger enorma möjligheter för både oss och UDS, säger Qbricks vd Eric Matsgård.

– Qbrick har varit leverantör till Urho-TV i tre år, och vi är glada att nu fördjupa detta samarbete genom lanseringen av HBO i Norden. Qbrick och TDF är en stark och innovativ partner till oss. Vi tror att den lösning UDS och Qbrick bygger åt HBO kommer att kunna skalas upp och användas i ett större europesikt sammanhang längre fram, säger Peter Ekelund, ordförande i både UDS och HBO Nordic.