IT24 har tidigare skrivit om Media Markts personella rustning för att dra igång e-handelssatsningen. Nu har kedjan rekryterat två tunga namn till, Max Näslund från Reference Audio, och Jörgen Bärnau från Expert, och tidigare Onoff.

Frågan om Media Markts e-handel eller icke-e-handel har pågått ett tag. Men nu har man alltså nått fram till ett svar. Något exakt datum för när kedjan slutligen lanserar sin webbshop vill man inte avslöja, men enligt vd Mikael Hagman kommer det att ske inom kort.

– Det kan jag inte svara på förrän vi gör det, men det kommer att ske innan året är slut. Planen är att vi ska vara uppe och köra med en webbaserad plattform då, säger han.

En aspekt som har gjort att e-handelsfrågan varit så infekterad har varit att butikscheferna är delägare i sina butiker, något som kan medföra att en centralt driven e-handel kan bli ett direkt hot mot den egna verksamheten. Men efter en hel del velande börjar bitarna nu falla på plats.

– Jag tycker inte att vi har velat så mycket fram och tillbaka. De senaste tre-fyra åren har vi börjat i Österrike och Holland och ligger långt fram i Tyskland. Vi kommer att använda den strategi och den plattform som finns där, säger Mikael Hagman om hur den slutliga modellen blir.

– Ambitionen är att ha samma prisnivåer. För oss är det en självklarhet, vi har nätpriser redan idag i butikerna. Det är många andra som väljer att differentiera sina priser, men vi kommer att ha exakt samma pris.

Han påpekar också att butikerna kommer att spela en viktig roll även för de kunder som väljer att handla på nätet.

– Vi vill att det ska vara sömlöst mellan vanlig handel och e-handel. Många kunder kommer fortfarande vilja hämta sakerna i butik. Det är till viss del logiskt eftersom vi har många butiker på många platser. Om du exempelvis åker förbi Barkarby, Gallerian eller motsvarigheten i Amsterdam, så kan man plocka upp det man har köpt på vägen hem.

Ansvarig för e-handelssatsningen blir Magnus Pettersson, som tidigare har rekryterats från Onoff. Utöver det är det en blandning av rekryteringar utifrån och internrekryteringar som kommer att utgöra e-handelsteamet.

– Vi blandar stark spetskompetens externt med duktigt folk internt. Vi kommer att lansera en grym multichannel-strategi så småningom, så det kommer att vara mer än bara e-handel, säger Media Markts kommunikationschef Anna Sjödin.

Bland övriga ansvarsområden i e-handelsteamet kommer Max Näslund att bli ansvarig för brunvaror, Jörgen Bärnau för telekom medan Carl Lumsden sköter logistikdelen. Bland internrekryteringarna kommer Cecilia Foord att ha ansvar för vitvaror, Fredrik Larshamre Sandberg sköter it-sidan och Bernhard Meijer tar hand om foto, film och musik.