Det råder krisstäming bland hemelektronikåterförsäljarna i Sverige – men uppstickaren Webhallen levererar en stabil vinst.

Det står klart när bolaget nu släppt sina siffror över sitt brutna räkenskapsår 2012. Där visar de på en vinst på 18 miljoner kronor. Det är visserligen en nedgång med 9 procent jämfört med för ett år sedan, men flera konkurrenter i branschen gör förlust. 2011 jämfört med 2010 gjorde Webhallen dessutom en vinstökning på 12 procent.

Samtidigt ökar Webhallens försäljning med 13 procent till 815 miljoner kronor, jämfört med 719 miljoner kronor året innan. Ökningen är något mindre än förra året, 2011 jämfört med 2010 steg omsättningen 17 procent. Det är bra siffror jämfört med många andra i branschen.

Det brutna räkenskapsåret slutar i april och nu har de senaste årssiffrorna kommit, även om årsredovisningen i sin helhet ännu inte har publicerats.

Trots det förhållandevis goda resultatet är vd:n Wilhelm Sporrong tveksam på rösten inför det närmsta året.

– Förra året var väldigt tufft. Jag har inte sett något som pekar på att det kommer att bli enklare framöver.

De allmänt negativa tongångarna i branschen påverkar. Expert har nyligen gått i konkurs och för drygt ett år sedan gick Onoff samma öde till mötes. Nu spekulerar de flesta i vilka fler kedjor som kommer att gå under.

– Det är svårt säga hur mycket Experts konkurs påverkar oss. Elgiganten är fortfarande väldigt duktiga, de kommer nog att absorbera en del av omsättningen, säger Wilhelm Sporrong.

Webhallen skiljer sig från återförsäljare som Elgiganten och Siba genom att huvudsakligen vara verksam på nätet. Samtidigt går affärsidén ut på att komplettera e-handeln med fysisk försäljning i butiker - med samma priser och utbud som på nätet.

Det sägs att det går bättre för e-handlarna än de traditionella återförsäljarna. Tittar man på nyckeltalen hos rena e-handlare som Netonnet och Dustin Home ser det också hyfsat ut, men även där märks de tuffa tiderna.

Vinstmarginalen för 2011 ligger på tre procent för Webhallen, vilket är normalt eller till och med bättre än för branschen.
Verksamheten består av webbförsäljning av datorprodukter, hemelektronik, hushållsprodukter, spel och filmer. Dessutom har företaget enligt hemsidan sju butiker - tre i Stockholmsområdet och därefter butiker i Göteborg, Malmö, Uppsala och Linköping. Huvudkontoret ligger i Solna.

Finns det planer på att utöka sortimentet?
– Det kan jag inte gå in på, säger Wilhelm Sporrong.

Av ert senaste nyhetsbrev att döma ser det ut som att ni ska öppna en ny butik, enligt ryktet i Täby?
– Vi har en teaser ute, men ingenting är bekräftat ännu.

Webhallen har sedan 2005 varit ägt av franska Pixmania, som också har en e-handelsbutik för hemelektronik i Sverige.

– Vi rapporterar fortfarande till Pixmania. Till viss del konkurrerar vi med Pixmanias sortiment, men det är inte lika anpassat för den svenska marknaden som vårt. Dessutom är de ganska små här.

Pixmania ägs i sin tur av den brittiska hemelektronikjätten Dixons Retail, som även äger Elgiganten. Dixons har delvis ägt Pixmania sedan 2006, men ägarskapet har nyligen helt gått över från franska Fotovista, den tidigare ägaren.

– Vi har väldigt olika sortiment jämfört med Elgiganten, men delar en del. Vi konkurrerar absolut på priser. Kanske oundvikligt när det är en så stor grupp.

Finns det några samordningsvinster?
– Inte när det gäller konkurrens. Däremot är det bra med köpkraft, vilket är bra vid eventuella gemensamma inköp, säger Wilhelm Sporrong.

I början av 2011 öppnade Dixons ytterligare en webbutik i Sverige, Electroworld.

Förra året köpte Siba upp Netonnet - eller rättare sagt familjen Bengtssons maktbolag Waldir, som äger Siba - och det märks en tendens till att de traditionella kedjorna utökar till nätet samtidigt som den interna konkurrensen ökar i de allt större koncernerna. De tuffa tiderna lär med andra ord fortsätta.