Det stormar rejält kring Media Markt. IT24 har tidigare skrivit om den varselinformation som nyligen meddelades kedjans svenska huvudkontor. Tidningen Dagens Handel har dessutom publicerat uppgifter om att planerade etableringar skulle läggas på is och att kedjan har försökt backa ur ingångna förhandlingar om nya lokaler.

När IT24 träffar Media Markts Sverige-vd Mikael Hagman i samband med en leverantörsträff i Stockholm, säger han att en del av uppgifterna är direkt felaktiga. Han väljer att exemplifiera med uppgiften om att Meda Markt skulle vara på väg att överge sin första svenska butiken, i Heron City vid Kungens Kurva.

– Det som hände var att vi fick ett erbjudande från en annan hyresvärd i Kungens Kurva och då är det klart att vi räknar på vad det skulle innebära att flytta butiken dit, men det slutade med att vi blir kvar och är nöjda med den butik vi har, säger han.

Varslet på huvudkontoret förnekar han dock inte. Däremot poängterar han att det återstår att se vad det slutgiltiga resultatet av varslet blir.

– Det vet vi inte än. Vi har informerat alla om att vi kommer att varsla. Totalt rör det sig om fem till sju tjänster som ska bort. Det är en helt normal verksamhet och det är är våra lagstadgade skyldigheter som arbetsgivare att gå ut med ett varsel, säger han och konstaterar att han har svårt att se dramatiken i det.

– Det är en helt vanlig kombination av att man förändrar sin verksamhet. Vi har en nedgång i efterfrågan på vissa typer av produkter. Totalt sett är marknaden tuffare nu än den var för ett år sedan. Tv-marknaden har exempelvis gått ner med 20 procent, och då måste vi anpassa kostymen lite grann. Eftersom vi är ett lågprisbolag, gör vi det här varje månad. Det viktiga för oss är att vi den 1 januari 2013 kommer att vara många fler anställda än i januari 2012 och att vi fortsätter att växa.

Att man väljer att varsla samtliga på huvudkontoret med än så länge outtalade följder kan så klart ses som att en stor omorganisation är på gång.

Att det har varit tufft, och inte minst dyrt, att etablera Media Markt på den svenska marknaden är knappas någon nyhet. Men att det plötsliga varslet skulle grunda sig i nya direktiv från koncernledningen i Tyskland förnekar Mikael Hagman.

– Det finns inga speciella direktiv, annat än de riktlinjer som har lagts utifrån de fokusområden vi har bestämt. Sedan måste vi ju givetvis anpassa oss utifrån de förutsättningar som råder, med en minskande marknad.

Hur mycket har marknaden backat?
– Marknaden totalt sett är ganska stabil. Det är inom marknaden det sker stora förändringar. Tittar vi på telekomprodukter så växer den delen radikalt, även om operatörerna tar en allt större del av den kakan. De kontrollerar till exempel allt när det gäller Iphone. Tv-marknaden däremot har gått ned med 20 procent. Om du då är marknadsledande på tv måste du så klart anpassa dig. Det är ingen slump att vi har utbildning inom it och telekom här, säger han och syftar på den utbildningsträff där Media Markt-personalen guidas av ett stort antal leverantörer.

Hur har Experts frånfälle påverkat marknaden?
– Vi har ökat våra marknadssandelar ganska kraftigt, men vi tog en stor del av marknaden redan innan de gick i konkurs, så effekten av att de är borta är inte så stor. Det var samma med Onoff. De hade successivt lagt ner butiker och successivt städat undan, så de volymerna hade vi redan. Sedan är det klart att det påverkar kortsiktigt när Expert har en stor konkursutförsäljning. Då är det kortsiktigt många som tillgodoser sina behov där och då.

Anpassningen efter marknaden kommer även att ske när det gäller expansionsplanerna. Där det tidigare har varit full fart framåt, kommer det framöver att vara lite mer återhållsamt och kontrollerat.

– Under de senaste 18 månaderna har vi öppnat nio nya varuhus. Vi kommer inte att hålla det tempot framöver. Vår expansionsplan är rörlig hela tiden, det vill säga vi måste förändra oss efter ändringar i efterfrågan. Vi har ambitionen att fortsätta växa, men vi vet inte exakt hur vi kommer att växa.

Mikael Hagman konstaterar dock att det fortfarande finns en del fläckar på kartan som Media Markt vill täcka in.

– Karlstad och Borlänge vill vi till, och vi vill till vissa delar av Stockholm och till Götebrorgs innerstad. Men exakt när det händer handlar om utbud, efterfrågan och framför allt om att hitta bra lägen.

Kommer ni att lägga ner några butiker?
– Det finns ingenstans där vi är etablerade idag, där vi inte tror att vi kommer att få det att fungera. Sedan är vi så klart mer eller mindre nöjda med olika varuhus.

Media Markt i Högsbo var först ut med att visa vinst i ett enskilt varuhus. Därnäst följde butiken i Norrköping.

Finns det några andra enskilda butiker du vill lyfta fram?
– Jönköping, Malmö och Växjö är bra. Sedan har vi fått ett bra momentum i Stockholm efter att vi öppnade de senaste två (Länna och Gallerian). Det ger en kritisk massa och vi finnss på tillräckligt många ställen för att marknadsföringen ska få en bra effekt.

När kommer ni att visa vinst?

– Vi har en plan för det. Ibland är vi före, ibland är vi efter. Vi är på god väg, vi har förbättrat våra resultat för innevarande varuhus. Men resultatet belastas givetvis av att öppna nya varuhus och e-handel. Det är inte gratis.