E-handel kommer framöver att spela en viktig roll för Media Markt. Efter att länge ha tvekat huruvida man skulle ha e-handel eller inte har det nu blivit ett av koncernens viktigaste områden, och webbshoppar har rullats ut i flera europeiska länder. Koncernen har även förvärvat Redcoon, som är en ren e-handelsaktör.

Nyligen smög även svenska Media Markt igång sin e-handel.

– Det här är en resa i flera steg. I Europa har vi lanserat en gemensam e-handelsplattform och nu rullas den ut i de olika länderna, säger Mikael Hagman.

Media Markt brukar inte dra sig för att slå på stora trumman när en ny butik ska öppnas, men det var en betydligt mer blygsam start för den svenska webbutiken. Det var dock högst medvetet, enligt Mikael Hagman eftersom det finns en tydlig skillnad.

– Ett varuhus är färdigt. Man kan se det som en villa. Du får en nyckel och så flyttar du in. E-handel är lite mer som ett hyreshus. Du klarställer det i olika etapper och det kommer egentligen aldrig att bli färdigt. Vi kommer att utgå från våra varuhus, men vi lägger till ytterligare en kanal. Sedan kommer alla naturliga utvecklingar, med mobila applikationer pch mobila plattformar, säger han och konstaterar att första veckan varit positiv.

– Vi har fått många bra kundreaktioner. Det är överraskande många som har valt att klicka reservera, och att sedan hämta produkterna i våra varuhus, och det tycker vi så klart är mycket positivt.

Även på e-handelssidan ser konkurrensen ut att hårdna på den svenska marknaden. E-handelsjätten Amazon uppges ha långt gångna planer på att etablera sig i Sverige och enligt vad IT24 erfar har Amazon bland annat börjat sondera terrängen när det gäller centrallager.

– De har inte varit i kontakt med oss, men vi tampas med dem i Tyskland. Men det finns kanske även möjligheter till samarbete. De låter andra marknadsföra sig genom Amazon, säger Mikael Hagman om vad han hört om sin framtida potentiella konkurrent.