Marknaden för streamingtjänster har vuxit rejält de senaste åren. Men för Aspiro, som ligger bakom musiktjänsten Wimp, har den svenska marknaden varit minst sagt svårflörtad.

För drygt ett år sedan renodlade Aspiro verksamheten och valde att lägga krutet på strömmad musik. Men den stora strömmen av betalande kunder har dock uteblivit.

350 000 betalande användare är fortfarande den officiella siffran för Wimp i Norge, Sverige, Danmark och Tyskland. Att tillväxten har uteblivit märks inte minst på att Aspiro för ett år sedan uppgav exakt samma siffra för antalet betalande användare.

Tittar man på den svenska marknaden har det varit ännu tuffare. Enligt IT24s beräkningar (se faktaruta) har musiktjänsten idag bara lyckats locka runt 11 800 betalande användare. Aspiros vd Gunnar Sellæg säger att han inte har några kommentarer till den låga siffran.

– Vi svarar dessvärre inte på hur många användare vi har, säger han.

Att ni inte svarar, ska man tolka det som att ni inte vill avslöja att det inte har gått så bra?
– Nej, det ska man inte tolka det som. Vi svarar aldrig på hur många användare vi har av konkurrensskäl.

En av anledningarna till att den svenska publiken har varit svårflörtad stavas givetvis Spotify, som dominerar totalt i sitt hemland.

Inte heller Spotify vill svara på hur många betalande användare man har i Sverige. Däremot säger bolaget att runt 3 miljoner svenskar har registrerat ett Spotify-konto.

– Vi har över 15 miljoner aktiva i 15 länder, och av dem är 4 miljoner betalande. Vi sa för ett tag sedan att över en tredjedel av svenskarna har Spotify-konton, och konverteringsgraden är drygt 20 procent. I Sverige har så klart Telia varit en mycket viktig del i att driva upp Premium-försäljningen, säger Sofie Grant, pressansvarig på Spotify, som är fåordig när det gäller hur man ser på konkurrensen med Wimp:

– Vi välkomnar alla tjänster som erbjuder en laglig miljö, men ser piratnedladdning som vår största konkurrent.

En liknande svepande, och streaminghyllande formulering, brukar Aspiro använda när de pratar om konkurrensen med Spotify.

– Det är inte någon ändring där. Vi är bra konkurrenter som hjälper varandra att få streamingmarknaden att mogna, säger Gunnar Sellæg.

Han förnekar dock inte att Wimp är långt efter Spotify när det gäller kampen om de svenska kunderna.

– Vi hade inte räknat med att vara större än Spotify nu heller. Vi säger inte att det går dåligt i Sverige, men vi har en hel del nya saker på gång. Vi har bland annat tecknat ett distributionsavtal med Aftonbladet, som vi kommer att utvärdera, och så kommer vi troligen att ta någon ny affärsmodell till Sverige.

Fakta

Aspiros affärsområde Music omsatte under tredje kvartalet 50,8 miljoner kronor. Med 350 000 betalande användare blir det 143 kronor per användare.

Tittar man på den svenska omsättningen för affärsområdet Music var den 1,7 miljoner. Med samma intäkt per kund skulle det innebära drygt 11 800 betalande kunder i Sverige.