Det var troligen inte många som hade tippat rätt när det gäller det årliga valet av hårt paket. Klas Elm, ny vd på Elektronikbranschen, verkar nöjd både med valet, och över att man lyckats pricka in en överraskande produkt.

– Vi ville ha något som är nytt. När det gäller mobiler, tv och surfplattor kommer det nya modeller hela tiden, men allt bygger på samma grund. Det här var en ny produkt, säger han.

Förra året var det en omröstning. Hur fattades årets beslut?
– Vi utsåg det själva i juryn utifrån de kriterier vi har satt upp, det vill säga att det är en produkt som hjälper oss i vardagen, och något som påverkar oss positivt och som gör livet roligare.

I vanliga fall brukar leverantörerna flockas på Elektronikbranschens årliga event. I år var det desto glesare på det dammsugarförsedda golvet. Bara två, av den svenska marknadens tre tillverkare, var på plats. Samsung och Philips var på plats, medan Irobot saknades.

Max Hellström, kommunikationschef på Philips, säger så här om att robotdammsugaren plötsligt fick en plats i rampljuset.

– Det är en produkt som får väldigt lite uppmärksamhet, trots att alla har en. Jag tycker att det är lite kul och jag är glad dammsugarens skull, säger han.

Kommer ni att få en försäljningsboost nu inför jul?
– Julen är vår viktigaste period. Boost kanske är ett starkt ord. Ett litet lyft blir det nog, men med den här produkten är vi fortfarande på nivån att många inte vet att den finns.

Hans kollega Louise Widmark, marknadschef för dammsugare och kaffe på Philips, säger att de nya modellerna som ligger runt 2 000 kronor troligen kommer att locka en hel del nya kunder.

– Tittar man på dammsugare som helhet är det robotdammsugarna som driver på. Nu har det kommit nya modeller, som gör att vi kan vända oss till kunder som inte vill lägga 6 000 på ett komplement, som det faktiskt är. Vi tror att det här är framtiden. Jag menar, vem farao vill städa?

Även Jonas Danielsson, försäljningschef för vitvaror på Samsung, glöds åt att en viktig produkt får en årets julklapp-stämpel.

– Det var ett kul, och ganska oväntat val. Men samtidigt ett bra sätt för oss att få in fler produkter i det digitala hemmet, säger han.

Påverkar det försäljningen mycket när det blir årets julklapp?
– Det tror jag nog att det gör, jag tror att det kan få sig en liten skjuts.