Nu är nästa årets julklapp-utnämning klar. Medan Elektronikbranschen tror på robotdammsugare, så är det hörlurar som dominerar när HUI granspanar. Det är inte första gången hörlurar utses till årets julklapp. Elektronikbranschen gjorde samma val 2009.

Det är 25:e året i rad som HUI utser en julklapp. Årets val motiveras med att man tar ”fasta på den mobila, uppkopplade livsstilen med tillgång till musik, film och nyheter via konsumtionsplattformar såsom smarta telefoner, surfplattor, läsplattor och datorer. Årets vinnare är en förutsättning för att använda den nya tekniken och bättre utnyttja tiden i rörelse.”

Enligt HUIs kriterier ska årets julklapp vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, den ska representera den tid vi lever i samt att den ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

− Hörlurarna fyller inte bara en funktion utan blir allt oftare en del i, och en symbol för, en livsstil. Lyssna verkar vara det nya läsa och aldrig förr har hörlurarna använts i samma utsträckning eller varit så populära som nu, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.

HUIs prognos för decembers försäljning säger att det blir en omsättning på 66 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 1,5 procent jämfört med december 2011.