Bakgrunden till anmälan, som nu utreds av KO, är att företagaren i Uppsala blev uppringd av en av Phoneras försäljare som påstod att han hade listor över företagarens telefonikostnader från Teliasonera och att han kunde minska kostnaderna om han bytte operatör.

Enligt Uppsalabon måste sådana listor antingen vara en bluff eller resultatet av stöld av uppgifter från Teliasonera.

När företagaren frågar försäljaren från Phonera var han fått listorna ifrån fick han svaret att han fått förteckningen från sin chef.

I senare samtal med Phonera har företagaren fått förklarat för sig att ”förfarandet” med listorna ”inte varit korrekt” och att bolaget därmed skulle stryka honom från deras listor.

I sin anmälan till KO konstaterar företagaren att, om de påstådda listorna inte existerar utan bara är ett säljtrick, då är det att likna vid en bluff.

Men om sådana listor verkligen skulle existera är det kriminellt. Då uppstår frågan om Teliasonera sålt register över kundernas samtal till Phonera eller om det är stulna, hävdar Uppsala-företagaren.

Phoneras pr- och marknadschef Mattias Tönnheim är helt oförstående till Uppsala-företagarens anklagelser och säger att det är beklagligt om så skett.

– Nej, det är inte på det här sättet som vi kommunicerar med våra kunder, och förmodligen rör det sig om en säljare som gått över gränsen, hävdar han.

– Vi har rutiner för hur vår försäljning ska gå till och det här ingår inte i dessa rutiner. Är det så att man inte vill blir uppringda av våra säljare går det bra att kontakta oss för att få sitt nummer spärrat, säger Mattias Tönnheim vidare.

Han slår också ifrån sig att Phonera skulle ha tillgång till vare sig Teliasoneras eller andra konkurrenters avtal med sina kunder.

– Det är helt befängt, säger han.

Han lovar att bolaget nu ska försöka spåra upp säljaren som farit med osanning och ge denne en tillrättavisning.

– Det är helt oacceptabelt, man får inte fara med osanning genom att ta till sådana här säljtrick, tillägger han.