Avtalet innebär att Kalix Tele24 tar hand om de samtal som kommunens egen växel inte har möjlighet att hantera. Det innebär till exempel att ta emot ingående samtal efter kontorstid eller att avlasta växeln när trycket är extra stort.
– Vi jobbar hårt med att göra Kalix mer attraktivt, där ingår bland annat att höja servicenivån till de som kontaktar kommunen. Tack vare avtalet med Kalix Tele24 kan vi på ett kostnadseffektivt sätt underlätta möjligheten att nå kommunen, säger Reine Sundqvist, informationschef på Kalix kommun.
Under hösten 2012 valde också Sundbybergs kommun att lägga ut sin telefonväxel till just Kalix Tele24 för att hantera inkommande samtal.
Men till skillnad från Sundbyberg kommer Kalix kommuns samtal att till största delen besvaras av kommunens egna telefonister.
– Det brukar sägas att ingen blir profet i sin hemstad, men med detta avtal känns det ändå som om vi är på väg åt det hållet, säger Roland Pihlström, vd för Kalix Tele24.