Microsofts egen surfplatta Surface kommer att lanseras på den svenska marknaden på alla hjärtans dag, den 14 februari.

– Kopplingen till det datumet är en ren tillfällighet, men det kanske kan ge lite extra kärlek till Surface. Det vi vill är att få ut den till konsumenter och företag så snabbt som möjligt, säger Thomas Floberg, affärsområdeschef för Windows i Sverige.

Att Surfaces målgrupp är både företag och konsumenter råder det ingen tvekan om.

– Windows RT kan använas av både företag och privatpersoner. Vi vet ju alla vilken framgång surfplattan har haft i Sverige. Därför är det roligt att Microsoft kommer med ett eget alternativ.

När det gäller prislappen säger Thomas Floberg att det finns fyra olika paketeringar.

– Det börjar på 4 495 för varianten på 32 gig, och utan tangentbord. Det är annars det unika med Surface, att vi har ett fodral som också är ett tangentbord. Så det är alltså både en surfplatta, men det går också att få saker gjorda. Den billigaste varianten med tangentbord och fodral ligger på 5 095.

En viktig fråga för det svenska återförsäljarledet är givetvis hur den nya surfplattan ska säljas. Där är budskapen klara, men ickepreciserade.

– Vi kommer dels att sälja via återförsäljare. Vilka det blir har vi inte annonserat än, men det kommer vi att göra inom kort. Dessutom kommer vi att sälja online via Microsoftstore.se, på samma sätt som vi har gjort i USA och i Storbritannien.

När Microsofts Surface-planer blev kända väckte det irritation hos mjukvarujättens pc-partners, eftersom det uppstod en tydlig konkurrenssituation. I och med att Microsoft nu väljer att sälja direkt kommer man alltså att lägga till de egna återförsäljarna i konkurrentkorgen.

Thomas Floberg verkar dock inte vilja kommentera hur Microsoft ser på konkurrenssituationen med partnerledet, utan svarar i mer generella ordalag.

– Det här gör att utbudet på den svenska marknaden ökar, och det kommer konsumenten till godo. Windows har alltid handlat om val, och det här blir ett val till för den svenska marknaden, säger han.

I oktober släppte Microsoft Surface på åtta marknader. I Europa handlade det om Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Några siffror för hur försäljningen har gått släpper inte Microsoft. Däremot uppger Thomas Floberg att man är mycket nöjda med hur lanseringen har bemötts.

– Mottagandet där vi har sålt den har varit fantastiskt. Det som har skrivits om den har varit väldigt positivt, det känns kul att kunna tillfredsställa det här behovet.