Just nu pågår GDC, världens största spelutvecklarkonferens, i San Francisco. Bland alla fester som anordnas sticker svenska King.com ut med sin brakfest - efter att ha tapetserat halva staden med reklam. Vad man firar? Namnbyte och stora framgångar.

Namnbytet är kanske inte så dramatiskt, från King.com till King. Det blir ny logga och ny tydlighet. Vilket kan krävas när man gått från att bara göra så kallade casual- och skillspel för sajter, till att plötsligt ha världens mest spelade spel och vara världens näst största spelföretag räknat i antal spelare.

– Det känns väldigt roligt, särskilt som vi firar tioårsjubileum i år också, säger Sebastian Knutsson, Kings kreativa chef och en av företagets grundare.

Det är Kings sagolika framgångar med Facebook- och mobilspelet Candy crush saga som ligger bakom den snabba tillväxten. Totalt har nu King 49 miljoner dagliga spelare. På spelspråk kallas det DAU, daily active users, och är ett avgörande mått på hur väl ett företag som gör casualspel lyckas. King gör så kallade gratisspel, eller free2play som det heter, där spelen är gratis att spela, men där man uppmanas att köpa saker inne i spelet. King går inte ut med några siffror om sin omsättning än, men det finns branschstatistik som visar att snittintäkten per spelare på Facebook ligger på mellan en halv och en dollar i månaden. Nyligen släpptes andra siffror som visar att amerikanska män som spelar free2play-spel totalt spenderar över 13 dollar i månaden på köp inne i spelen, medan kvinnor lägger nästan 5 dollar. Hur man än räknar handlar det om mycket pengar för den som har stora marknadsandelar.

– Men man ska inte tro att det är lätt att göra bra free2playspel eller ens tjäna mycket pengar på det. De som gör det bra kan ha stor framgång, men det är många som misslyckas, säger Knutsson.

Exakt hur King arbetar med att ta betalt inne i spelen är så klart hemligt.

– Men grundläggande arbetar vi efter principen att vi gör bra spel. Om spelen är bra, då löser sig det andra också. Det gäller att handskas med sina spelare på ett respektfullt sätt. Spelarlojalitet börjar bli väldigt viktigt även i vår nisch. Det är därför vi brandar om vårt varumärke också, vi tror att framgångarna med Candy crush saga skapar en lojalitet till oss som utvecklare. Därför vill vi ha ett enklare namn och en logga i varmare färger.

För första gången släpper nu King också siffror om hur många som spelar Candy crush saga på mobilen. Av de 108 miljoner som spelar ett Kingspel varje månad (och majoriteten av dem spelar Candy crush saga, även om de också spelar andra Kingspel) spelar hälften på mobilen (där har King visserligen även Bubble witch saga, men det spelas så lite att det inte ens märks på de långa topplistorna).

Med så många spelare - 49 miljoner om dagen och 108 miljoner i månaden - är det bara amerikanska Zynga som har fler spelare i världen. Men medan Zyngas trend pekar neråt och har stora problem med varumärket, pekar Kings dramatiskt uppåt. Eller vad sägs om följande smått bisarra siffra: Det spelas tolv miljarder banor på olika Kingspel varje månad.

Samtidigt med namnbytet passar King dessutom på att lansera två nya spel, Papa pear saga och Farm heroes saga. Båda finns på Facebook, än så länge bara släppta i en handfull länder, bland annat Sverige. King säger inget om framtida releaser om mobilspel, men det efter framgångarna med Candy crush saga kan man väl närmast ta en sådan utveckling inom en snar framtid för given.

– Som vi alltid brukar göra så har vi testat spelen en tid på vår sajt, sett att de blivit populära och kan samexistera med Candy crush saga. Därför känner vi oss trygga med att de kommer att fungera på Facebook också, säger Sebastian Knutsson.

I förbifarten passar Knutsson också på att konstatera att antalet dagliga spelare antagligen passerat 50 miljoner redan innan festen i San Francisco kickat igång. Siffran med 49 miljoner är nämligen från förra veckan. Det går fort i Kings värld.