En premiärvisning av ett nytt spel i Dice serie Battlefield är inte längre någon liten sak. I tisdags kväll rullades den orangea mattan ut - inte den röda, den specialbeställda Battlefieldorangea, märk väl - framför Skandiabiografen i Stockholm och i värsta premiärstil hade media från hela Europa flugits in. Först väntade 17 minuters film inifrån spelet, sedan intervjuer och mingel på Café Opera. Några timmar senare, på andra sidan jorden, i San Francisco, var det dags för samma sak igen, den här gången för främst amerikansk media.

Idag svämmar spelsajter över med filmer, bilder och spekulationer om spelet. I kommentarfälten hatas och älskas det.
På Dice är man mer än nöjda.

– Ja, det känns väldigt skönt att få visa lite ur spelet äntligen. Jag är mycket nöjd med responsen hittills, säger Karl Magnus Troedsson, vd för Dice.

Vid premiärvisningen avslöjades att Battlefield 4, BF4, kommer att släppas i höst. Det sades inget om plattformarna, men antagligen till PC, Xbox 360, Playstation 3 samt Playstation 4 och den nya Xboxkonsolen som förväntas visas senare i vår. För Dice innebär BF4 en delvis ny verklighet. Föregångaren, Battlefield 3 som släpptes hösten 2011, sålde i 17 miljoner exemplar. Därmed har den svenskutvecklade spelserien seglat upp och blivit en av amerikanska EA-koncernens allra största intäktskällor.

Redan Battlefield 3 fick stort marknadsföringsstöd, men att döma av tisdagens event kommer del fyra att få ännu större stöd.

– Jag kommenterar inga siffror om marknadsföringsbudgetar och liknande. Men när vi lanserade Battlefield 3 hade vi ett event som det här, nu har vi två. Det är ju en dubblering. Du får dra dina egna slutsatser, säger Troedsson.

Man kanske kan jämföra med påskveckans stora premiär i spelvärlden, Bioshock Infinite. Det är varken officiellt vad spelet kostade att göra eller hur stor marknadsföringsbudget det har, men analytiker i USA pratar om 600 miljoner dollar för att göra spelet, och lika mycket för marknadsföring. Ligger Battlefield 4 i samma härad?

– Det investeras absolut mycket pengar i vår marknadsföring, mer kan jag inte säga, konstaterar Troedsson.

Han vill inte heller avslöja vilka försäljningsmålen kommer att vara, även om det i det närmaste säger sig självt att man siktar högre än föregångarens 17 miljoner.

– Låt mig säga så här: Vi har ambitiösa mål.

På frågan om studion arbetat klart med spelet, brister det dock för den annars ganska samlade Troedsson som, på ren svenska, börjar gapflabba och inte kan svara på flera sekunder. Sedan säger han:

– Nej, vi är inte alls klara. Men jämfört med hur läget var så här långt in i Battlefield 3 ligger vi bra till.

Samtidigt som BF4 visades i San Francisco, hade svenska King stor fest där man firade att man nu har 50 miljoner dagliga spelare på bland annat Candy crush saga och därmed är världens näst största spelstudio räknat i antal spelare. Och sedan tidigare har vi framgångssagan Mojang med Minecraft, som sålt över 20 miljoner exemplar. Förstår folk i allmänhet storleken på de svenska spelframgångarna?

– Nej, det tror jag inte. Men det är inte lätt att göra det heller, allt går så vansinnigt fort. Bara för några år sedan såg det väldigt annorlunda ut. Det svenska spelundret är helt fantastiskt, så är det. Jag tror ärligt talat inte att det finns en mer spännande plats för en spelutvecklare att arbeta på idag än i Stockholm.

Förutom att den 17 minuter långa spelsekvensen från Battlefield 4:s kampanj (den del av spelet som är ett äventyr som man spelar igenom ensam) visade den kanske snyggaste spelgrafik världen hittills skådat avslöjades även en annan detalj under avdelningen kuriosa: En av kampanjens huvudpersoner heter Irish och spelas av Michael K. Williams, mer känd som Omar från the Wire.