Från Kompletts koncernchef Ole Vinje framgår det att han är mycket nöjd över det förvärv som presenterades igår, när det framkom att den norska koncernen köpt svenska Webhallen från brittiska Dixons för 140 miljoner kronor.

Den främsta anledningen till köpet är såklart att stärka musklerna i kampen mot övriga återförsäljare.

– Det handlar hela tiden om volym i den här branschen. Vår tanke är att stärka positionen i Skandinavien och vi ser att den affärsmodell Webhallen har valt har varit en succé på den svenska marknaden, säger han.

Ett sätt att stärka positionen i Skandinavien blir att kopiera Webhallens multichannel-modell med såväl sajt som butiker. Ole Vinje pratar också om att det handlar om att ta ut synergier på inköpssidan, framför allt när det gäller vissa produkter.

Komplett har gjort ett svenskt förvärv tidigare, när man köpte Inwarehouse. Ole Vinje säger att han själv inte var med när Inwarehouse köptes, och påpekar att det finns en hel del som går att göra annorlunda.

– Inwarehouse omsätter ungefär 150 miljoner kronor idag, och är alltså mindre nu än vad det var på sin tid. Vi har tagit lärdom av den affären och har en helt annan strategi nu. Vi kommer inte att integrera in Webhallen i Komplett, utan det blir en egen division som fortsätter att utvecklas av Webhallens team i Stockholm. Vi väljer alltså strategi med utgångspunkt från vad dagens bolag har, säger han om hur Webhallen ska komplettera Komplett.

– Vi har sett på Webhallen i flera år, och ser det som en väldigt framgångsrik verksamhet. De har lyckats väldigt bra på den svenska marknaden, med en ung ledning. Det önskar vi fortsätta.

I Sverige tampas Komplett delvis med de stora retailkedjorna, men de främsta konkurrenterna är andra e-handlare som Netonnet, Inet och Cdon. Och precis som för många andra på den svenska hemelektronikmarknaden har det varit tufft för Komplett.

– Vi har förlorat pengar under de senaste åren, eftersom det är en väldigt tuff marknad i Sverige. Det gör såklart Webhallens framfart ännu mer imponerande. Vi vill som sagt ta deras multichannel-koncept in i de andra skandinaviska länderna också, och se över alla möjligheter där vi kan hitta koncernsynergier.