Det som skiljer Hallon från andra operatörer på marknaden är att de skalat bort allt krångel från faktura till bindningstid, det vill säga allt som kunder anser vara krångligt.

Från start har Hallon två abonnemang, ett litet och ett stort, och där en viss mängd samtal, sms och datatrafik ingår och som beställs och betalas via nätet.

– Vårt enda syfte med Hallon är att göra allt så enkelt och smidigt som möjligt för kunden. Resultatet kan närmast liknas vid ett Spotify för mobiltelefoni.

Abonnemanget är en prenumeration med fast pris som tecknas på nätet och som kan sägas upp när som helst.

– Där är våra abonnemang enklare, tydligare och lättare att förstå än hos någon annan, säger Niklas Wilhelmsson, idégivare och ansvarig för Tres nya affärsområde och mobiloperatör Hallon.

Den nya mobiloperatören Hallon lanseras idag, måndag, och enligt Niklas Wilhelmsson som tagit fram konceptet och startat verksamheten, så är intresset redan stort.

– Vi har redan fått in massor av kunder redan från tidig morgon, säger Niklas Wilhelmsson, som inte tror på några problem att slå sig in på markanden.

– Vi har sett att kundvänlighet och enkelhet är en bristvara på mobilmarknaden och därför tror jag att våra kunder kommer att uppskatta vårt enkla koncept, säger han.

Eftersom Hallon ägs av Tre på samma sätt som Tele2 äger Comviq och Telia äger Halebop, så opererar också Hallon som virtuell operatör i Tres nät. Enkelt uttryckt är Hallon ett affärsområde inom Tre.

– Vi har sett en öppning på marknaden genom att människor efterfrågar enklare lösningar inom telekom än vad som finns idag, säger Niklas Wilhelmsson och tillägger:

– Därför vill vi utmana och göra någonting annorlunda på telekommarknaden genom att använda stora slägga för att ta bort alla konventioner. Vi har tagit bort faktura bindningstid, faktureringsavgift, bindningstid till aktiveringsavgifter och kreditkontroll, säger han vidare.

Det pris som kunderna betalar är detsamma för abonnemang som för kontantkort, hävdar han.

– Vi har helt enkelt ifrågasatt det som folk normalt ifrågasätter genom att ta bort allt krångel och dolda avgifter. Man kan säga att vi är en operatör för vanligt folk som vill förenkla sin vardag, säger Niklas Wilhelmsson.

Han förklarar att Hallon vänder sig till alla som vill förenkla sin vardag, få trygghet samt en fullständig kontroll över sina mobilkostnader. Den nya operatören finns bara på nätet är därmed öppet dygnet runt.

Efter det att kunden beställt abonnemang och betalat med kreditkort via nätet skicka sim-kortet direkt hem till brevlådan, precis som på Spotify.