Att vhs-spelarens tid är över är nog den gängse uppfattningen idag. Men den informationen verkar inte ha nått Elgiganten, och dess kunder. Under 2012 sålde kedjan nämligen överraskande många enheter av den gamle trotjänaren.

– Vi sålde över 3 500 vhs-spelare förra året, det vill säga närmare tio spelare om dagen, helt utan marknadsföring. Det är ganska fantastiskt. Det är inget tvivel om att många svenskar fortfarande har sina gamla vhs-kassetter kvar och att de ogärna gör sig av med dem, säger Magnus Dahg, försäljningschef för Radio/TV på Elgiganten.

Den vhs-spelare Elgiganten har valt att ha kvar i sitt sortiment är en kombinationsspelare som även gör det möjligt att konvertera sin vhs-samling till dvd-format.

– Det är ett enkelt sätt att digitalisera alla sina minnen från semestrar, studenter, dop och annat och få dem att leva vidare i framtiden, säger Magnus Dahg, som en förklaring till de oväntat höga försäljningssiffrorna.

Den svenska marknaden brukar ofta beskrivas som en early adopter-marknad av utländska aktörer, men det verkar alltså även finns en nostalgisk ådra bland kunderna. Trots blu-ray och möjligheten att se på streamad film i hd-format genom tjänster som Netflix, så tuffar vhs-spelaren på.

Och inte heller 2013 ser ut att bli året då vhs-eran dör. Under årets tre första månader har kedjan sålt över 800 spelare.