Hos konsultjätten CGI innebär sommaren att medelåldern i lokalerna sjunker. Då är det nämligen dags för den egensnickrade sommarskolan Young Generation.

Traditionen där man kombinerar kurs och fritids för CGI-anställdas barn har 25 år på nacken och började redan på WM-data-tiden.

– Det gör att lärarna numera kan hämtas bland de gamla eleverna, säger Monica Clayhills, eventansvarig på CGI, när hon guidar rumt bland de olika klassrummen som inrättats på CGIs huvudkontor i Nacka.

Totalt är det 450 barn på sex olika orter som deltar i CGIs sommarskola. Utöver huvudkontoret i Nacka anordnas Young Generation i Göteborg, Malmö, Sundsvall, Gävle och Borlänge.

– De går en vecka och har då åldersindelade datautbildningar, säger Monica Clayhills och berättar vad de olika kurserna innehåller:

– För de yngsta, som är åtta-nio år handlar det om Offícepaketet, tio- till tolvåringarna får lära sig Quick Basic och får även lära sig göra egna webbsidor plus att det är multimediakurser där de får göra en egen film. För de äldsta eleverna, som är 13-15 år, har vi en ny kurs där de får lära sig att göra en egen app.

När man fyllt 15 får man gå med som assistent för att senare, om man vill, jobba som lärare.

– Det är bara ungdomar som också har gått kursen som är lärare. Det ger samtidigt dem en möjlighet att sommarjobba, säger Monica Clayhills, som säger att det dock inte bara är sittande i klassrum som gäller.

– På eftermiddagarna får barnen vara utomhus och spela brännboll eller kubb, och sedan kommer de tillbaka och så får de glass.

Young Generation drogs alltså igång redan på WM-data-tiden, men företrädare för den nya huvudägaren CGI var nyligen på besök, och gillade det de såg.

– Det internationella marknadsteamet var här förra veckan, och de blev väldigt imponerade och intresserade och pratade om att implementera det här i andra länder också, konstaterar en stolt Monica Clayhills.