Tyska spelmässan Gamescom i Köln som avslutades igår slog nytt besöksrekord med imponerande 340 000. Det är 70 000 mer än i fjol. Dessa besökare fick, precis som de drygt 60 000 som i juni besökte E3, chansen att testa en hel del svenska spel.

Dice hade 170 datorer på mässgolvet för att folk skulle kunna spela nya banor i Battlefield 4, The Division från Massive i Malmö fanns i Ubisofts monter, Paradox visade bland War of the Vikings och Europa universalis, Avalanche sitt Mad Max och så vidare, och så vidare.

Uppsalabaserade Machinegames som gör nya Wolfenstein fanns inte bara i mässhallarna, reklam för deras spel fanns över allt i Köln. Att den svenska närvaron på spelmässor numera är någonstans mellan stark och dominerande böjar bli en vana.

– Vi har aldrig haft så här många datorer på en mässa. Vi fick frågan hur många vi ville ha och då drog vi till med 170, vi har börjat lära oss att ta för oss, säger Patrick Bach, vd för Dice och producent för Battlefield 4.

Hur konstigt det än kan låta är spelmässan Gamescom en mer intim upplevelse än E3, trots att antalet besökare är mer än fem gånger så stort. Intim i mötet mellan utvecklare, förlag och media alltså, eftersom dessa har en helt egen hall dit konsumenter inte har tillträde. Det är inte alla som ens ger sig ut i mässans hallar under konsumentdagarna, men Bach kunde inte hålla fingrarna borta.

– Jag vill ju att det ska se bra ut så jag var ute och kollade inställningarna och såg till att skärmarna var inställda för att ge bästa bild av vårt spel. Det är sådan man måste vara, bry sig om detaljerna, säger han.

Precis som på E3 hade Avalanche med Mad Max fullt hus nästan hela tiden. Trots att man fyllde sitt lilla pressrum i Warners monter med ett tiotal journalister per halvtimma var det svårt att klämma sig in på någon visning om man inte hade förbokat. Men en skillnad mot E3 är att även mindre utvecklare får plats på Gamescom. Där fanns exempelvis Arrowhead, studion som flyttade från Skellefteå till Stockholm efter succén med Magicka. Nu dök de upp med sitt spel Helldivers på Sonys stora presskonferens.

– Det var en helt fantastisk känsla att sitta i publiken när de visade vårt spel. Lite som en pojkdröm som går i uppfyllelse, säger utvecklaren Mikael Bauer.

Alla indieutvecklare var dock inte där för att visa nya spel. Itatake, som gjort Pebble universe för IOS, var på plats av helt andra skäl.

– Vi söker investerare som vill gå in i vårt bolag. Vi vill öka satsningen lite och känner att det här är rätt väg för oss. Vi märker ett ganska bra gensvar, säger Mattias Granat och Thomas Wedin som tillsammans utgör hela bolaget – än så länge.

Premiär i Köln var det också för den nya EA-studion Ghost, som i höst har premiär med Need for speed: Rivals. Studiochefen Marcus Nilsson var lite nervös, men ändå glad.

– Det släpps många racingspel i höst och det tycker jag är bra. Det visar att det finns ett intresse för genren. För oss är det ju upp till leverans. Det är bara att inse, första spelet från en ny studio är rätt avgörande för vår framtid. Men att döma av responsen här ser det ljust ut. Nu har vi ett par månader på oss att slipa och putsa på spelet, jag tror det kommer att bli riktigt bra, säger han.

En av mässans doldisar var Lars Wingefors, vd för Nordic Games som bland annat äger butikskedjan Game i Sverige samt numera även stora delar av konkursade spelförlaget THQ.

– Vi har ju inte så mycket att visa än, men vi är nöjda med mässan. Det blir alltid många bra möten och de två spel vi trots allt visar, Deadfall och The Raven, har fått en hel del uppmärksamhet, så vi är nöjda säger han.