Det är full fart med förberedelserna i återförsäljarkanalen inför den nya privatkopieringsavgiften som införs den 1 september.
Hur avgiften kommer påverka återförsäljarna återstår att se. Det verkar även variera hur olika aktörer har valt att jobba med den.
På Dustin råder det dock ingen tvekan om hur man ska agera.
– Vi förbereder oss för fullt. Från och med den 2 september kommer vi att transformera över avgiften så att den kommer på kunden. Samtliga distributörer vi har pratat med kommer att lägga på den avgiften på sina priser, så vi får själva lägga på den mellanskillnaden sedan. Oavsett om det gäller externa hårddiskar, datorer, spelkonsoler eller surfplattor, säger Robert Pap, inköps- och produktansvarig på Dustin.
Någon större protest mot att avgiften införs kommer det dock inte bli från Dustins sida.
– Vi var med och förklarade att vi tyckte avgiften skulle bort när den infördes på externa hårddiskar. Den här gången krigar vi inte, utan tvingas acceptera fakta. Men det är väldigt mycket merarbete som inte ger något.
Hur tror du att det drabbar försäljningen?
– Det slår mot alla. Bortsett från vissa aktörer, som inte är svenska, som kommer att sälja utanför Sverige utan avgiften. När det gäller externa hårddiskar har det slagit hårt. 80 kronor där innebär en fruktansvärd prishöjning. På bärbara datorer märks det inte lika mycket.
På Elgiganten jobbas det också med förberedelser. Eftersom de flesta inköp sker inom koncernen har man valt en egen väg, i alla fall inledningsvis.
– Än så länge kommer inte kunderna att bli drabbade i alla fall. Vi tittar fortfarande på var kostnaden ska ligga, svarar Mark Hammarberg, försäljningschef Data på Elgiganten, på frågan om vem som får ta den ekonomiska smällen.
Innebär det mycket omroddande i ert sätt att jobba?
– Just nu har vi inte gjort något. Vi kommer att jobba med det framöver. Men det vi har sagt i ett kortare perspektiv är att det inte ska drabba kunderna.
Med en redan sviktande pc-försäljning, finns det inte en risk att det här drabbar försäljningen ytterligare?
– Det beror på hur man ser det. Vi har faktiskt haft väldigt bra tillväxt på pc både det här kvartalet och kvartalet innan.
Även hos distributörerna har det inneburit mycket merjobb samt oro över att alla återförsäljarna är med på tåget när avgiften införs.
– Det viktigaste för oss är att få ut informationen så att man är förberedd och att vi får med avgiften i affärerna. Vi har ringt runt till återförsäljarna, skickat brev och lagt ut informationen på webben, säger Eva Forsgren, Sverigechef på Also om förberedelsefasen.
Hon vill inte heller lägga energi på att gnälla på själva avgiften.
– Den är lag. Det är bara att acceptera. I slutändan blir det slutkunden som får betala, säger hon.
Finns det risk att det påverkar er försäljning?
– Det är klart att det finns en priskänslighet på många produkter, men samtidigt är det lika för alla, så det borde inte bli någon skillnad.