När Dataspelsbranschen delade ut priser till årets spelutvecklare var det många som höjde på ögonbrynen när det blev dags för Årets grafiska designer. Klaus Lyngeled från Zoink. Vem är Klaus Lyngeled? Och vad är Zoink?

När IT24 undersöker saken visar sig svaret vara både fascinerande - och priset väl motiverat. För sanningen är att Klaus Lyngeled jobbat med spel ända sedan tidigt 90-tal och i höst mycket väl kan få sitt stora genombrott med spelet Stick it to the man.

– Vi är väl inte så kända helt enkelt för att vi haft några riktigt stora spelframgångar och för att vi varvar egna spel med reklamspel och reklamfilm. Dessutom har vi inte direkt sett någon orsak att synas i media eller göra reklam för oss själva. Det kanske ändras nu, säger han.

Zoink finns i Göteborg och ägs av Klaus Lyngeled. Bolaget har 16 anställda och omsätter i år ungefär tio miljoner. Det mesta kommer från reklamproduktioner, till exempel är Zoink aktuella med reklamfilm och reklamspel för en gemensam kampanj för Sony och Coca Zero. Spelet heter Playstation All-star Island och har hittills laddats ner över en halv miljon gånger i de få länder där det hittills släppts. På ön finns miniversioner av spel som Uncharted och Little Big Planet. Genom att köpa Coke Zero-burkar med reklam för spelet kan man öppna extra saker inne i det.

– Det är roliga projekt att jobba med. Bolagen kommer till oss med en tanke, och sedan tar vi i stort sett fram allt, hela spelidén och i det här fallet också reklamfilmen. Det är ingen motsats mot att göra egna spel, inget som är tråkigare än det. Tvärt om, det är kul och intressant, säger Klaus Lyngeled.

Klaus Lyngeled är en spelveteran. Han gjorde tillsammans med några kompisar sitt första spel redan 1994, bokstavligen i skuggan av Digital Illusions. För medan Dice gjorde sitt legendariska Pinball Dreams till Amiga, gjorde Klaus & co också ett flipperspel till samma konsol, Slam Tilt. Det blev inte samma succé. Några år senare fick Klaus och hans vänner kontakt med ett liknande gäng som satt i en lägenhet i Norrköping och knåpade ihop spel, så alla flyttade dit och in i lägenheten under det andra gänget. Tillsammans bildade de sedan UDS. En av de som redan fanns i Norrköping var Oskar Burman, numera studiochef på Rovio i Stockholm.

Efter några år där tröttnade Klaus Lyngeled - det var när investerare kom in i bilden - och flyttade till USA och studion Shiny Entertainment. Där jobbade han med spel som Messiah och Sacrifice. Han hann även påbörja jobbet med Enter the Matrix.

– Jag hann precis ta bilder av Neo för att börja göra 3d-animationerna när jag tröttnade på det också. Jag kände att jag ville starta något eget, men det var väldigt svårt med visum och annat i USA. Så jag åkte hem igen.

Året var 2003 och resten är, som man säger, historia. Klaus var trött på spel och eftersom han i grunden var grafisk designer och tecknare började han ägna sig åt animerad film istället. Sedan blev det reklamfilm och så småningom reklamspel. Förutom Sony och Coca-Cola har Zoink gjort spel för bland andra Cartoon Network och Google, inga småkunder alltså.

– Jag tycker om karaktärer och historier, oavsett om det handlar om spel eller film. Det är den genomgående röda tråden i allt jag gjort, säger han.

Zoink har gjort flera egna spel och spelkoncept som väckt uppmärksamhet under senare år, men inget har slagit. Det allra mest uppmärksammade, Wiispelet WeeWaa där man stoppade Wiimoten i ett kramdjur, släpptes aldrig ens. Men nu är det alltså dags att ändra på det.

Under hösten släpps det udda och annorlunda Stick It To The Man, först exklusivt för Sony, men sedan på andra plattformar också. Spelets protagonist kan läsa andras tankar och förändra händelseförlopp genom att klistra klistermärken på strategiska platser; byt mun på den elaka vakten så ändrar han attityd och så vidare.

Spelet har väckt en hel del uppmärksamhet.

– Det ska bli väldigt spännande. Vi har just lämnat in det för godkännandeprocess hos Sony så nu är det dags att sätta sig och hitta på nya spelidéer. Hösten kommer att bli väldigt rolig känns det som.

2014 kan också bli ett kul räkenskapsår. Även om Zoink oftast gjort sina spel i samarbete med förlag som varit med och bekostat utvecklingen, är det reklamproduktionerna som stått för de stora intäkterna. Med ett spel uppbackat av Sony på gång kan det äntligen bli stora intäkter även från de egna spelen. 20 år efter premiären med Slam Tilt är det kanske äntligen dags även för allmänheten att återupptäckta speldesignern Klaus Lyngeled?