Microsoft har valt att hushålla med partnerresurserna när det gäller försäljningen av egna plattan Surface. Endast ett fåtal återförsäljare har valts ut. I Sverige har det varit de stora hemelektronikkedjorna samt Atea och Dustin som dragit det längsta strået.

Men nu ser det ut som att Microsoft har kommit på andra tankar. Enligt tidningen ZD Net siktar nu bolaget på att växla upp sin Surface-försäljning, genom att använda sig av hela sin återförsäljarkanal. Det var i alla fall det budskapet tidningen hann snappa upp.

ZD Net hänvisar till Stephen Parker, ansvarig för Cloud Strategy, som skrev ett inlägg om den nya strategin på Microsofts företagsblogg. Ett inlägg som senare togs bort. Men det som framkom var att det nya återförsäljarprogrammet först skulle lanseras i Australien.

När och om Surface-möjligheterna breddas i Australien återstår att se. I Sverige lanseras nästa version av Surface den 22 oktober, men det finns ingen strategiändring som är planerad här just nu.

– Det är en hel del att göra när man startar en ny typ av samarbete. Atea och Dustin är de vi fokuserar på i det här pilotprojektet, svarar den svenska Windowschefen Thomas Floberg på frågan om när den svenska Surface-kanalen ska breddas med flera b2b-återförsäljare.

– Vi jobbar på att få igång det, men det blir ingen expansion i dagsläget.

Vore det inte en lämplig åtgärd för att få fart på försäljningen?
– Vi tycker att vi har fått igång bra samarbeten och vi ser ett jättestort intresse hos företag och organisationer. Och nu när vi kommit till nästa lansering ser vi att intresset har ökat.

Vilken typ av företag är det som är intresserade?
– Vi ser att Surface är perfekt för organisationer med människor som är mobila och befinner sig mycket utanför kontoret, de som vill vara produktiva oavsett var de befinner sig.

Men det där gäller väl egentligen för alla andra surfplattor också?
– Ja, kanske alla andra surfplattor som har Windows. Det är bara Surface som har riktigt Office, ett tangentbord och samma applikationer som du har på jobbet. Det är många företag som har haft surfplattor som de varit nyfikna på, men som inte gör det jobb som de använder sin pc till. Det är det som Surface tar sikte på.

Ett annat område som är intressant för Microsofts platta är skolan, där Ipad har dominerat försäljningen kraftigt. Enligt Thomas Floberg finns ett stort intresse hos Microsoft för den svenska skolans it-satsning med en dator/platta per elev.

– Sverige är ett land som in många avseenden är ett föregångsland. Skolans satsning på en-till-en har gjort att det finns intresse för Surface, säger han.

Hur går det med skolförsäljningen, hinner ni med att haka på årets race, eller är det försent?
– Nej, det är inte försent, utan det är tre månader kvar på året. Vi har många skolor som har tittat på Surface och som investerat i ett par exemplar för att utvärdera.

Satsningen på skolan kan ju annars ses som en ypperlig anledning att bredda sig och öppna upp för flera återförsäljare. Thomas Floberg säger att en utökad försäljningskanal är något som diskuterats, men det är alltså inte aktuellt i dagsläget.

– Vi har inte annonserat någon tidpunkt. Det kommer säkerligen att ske, men vi har inte satt något datum för det än, säger han.