När Mojangs vd Carl Manneh nu lämnar över mycket av affärsutvecklingen till nyanställde vice vd:n Jonas Mårtensson skulle det kunna ske så smidigt att det inte ens märktes. Carl och Jonas är nämligen tvillingbröder som är så lika att de ofta förväxlas även på telefon.

– Vi är vana. Så här har det varit i hela vårt liv. Om någon tar fel på oss är det inte hela världen heller, det händer hela tiden, säger Carl Manneh.

Jag träffar honom och Jonas Mårtensson på Mojangs kontor i Tobaksfabriken på Södermalm i Stockholm. De flyttade in där förra sommaren, men måste redan bygga ut. En vägg ska slås upp och plats för ytterligare 16 personer skapas. En av dem som då ska få ett eget skrivbord är Jonas. Han behövs.

Tillväxten på Mojang fortsätter nämligen i oförminskad styrka. Minecraft säljer minst lika bra som förra året på pc, Xbox 360 och mobiler. Just nu, när det ändå är lite lågsäsong, puttrar försäljningen av pc-versionen på med sådär 8 000 spel om dagen under vardagarna och 15 000 under helgerna.

En lansering av den egna onlinetjänsten Minecraft Realms är på gång - den är just nu i testfas med 50 000 användare. När den väl lanseras kommer den att generera löpande intäkter eftersom det är en prenumerationstjänst.

Och trots att Minecraft redan är en enorm försäljningsframgång har Mojang bara börjat öppna upp jättemarknader som Japan och Korea. I länder som Brasilien, där gratisversionen av Minecraft är mycket populär, kan man inte ens köpa det.

För vd:n Carl Manneh har situationen därför till slut blivit ohållbar. Tiden räcker helt enkelt inte till.

– Det kommer så många fantastiska erbjudanden hela tiden att det är svårt att hinna med. Jag hinner inte följa upp alla affärer som jag vill. Dessutom har avståndet mellan affärsverksamheten och spelutvecklingen blivit lite för stort. Jag vill komma ett steg närmare spelproduktionen och styra den lite bättre. Det är trots allt spelen som är vår kärnverksamhet, det är en spelstudio vi är och inget annat, säger han.

Men någon måste ju ändå ta hand om affärsrelationer och affärsutvecklingen. Sådan tur då att tvillingbrodern Jonas Mårtensson fanns tillgänglig för jobbet som vice vd. Bröderna är nämligen inte bara lika som bär till utseendet, de tänker lika också.

– Det är alltid en jobbig process när man ska lämna över sitt arbete till någon, men Jonas är perfekt som ny vice vd. Vi har samma sätt att tänka och vet ofta nästan intuitivt hur den andra skulle göra i olika situationer. Jonas är dessutom väldigt kompetent och erfaren, han får inte jobbet bara för att han är min bror, säger Carl.

Nej, någon duvunge är sannerligen inte Jonas Mårtensson (bröderna har olika efternamn efterson Carl tagit sin frus namn). Han har bland annat suttit med i styrelsen för Happy socks sedan starten 2008 (ett bolag som omsatte 45 miljoner förra året) och varit chef på Betsson sedan samma år; de första tre åren var han ansvarig för gruppens affärsutveckling, de senaste åren har varit mobilansvarig.

– Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har fantiserat om att jobba här med Carl. Det finns inte många bolag i världen som Mojang, och att få vara med på ett hörn på den här resan går inte att tacka nej till, säger han.

Det är ju inte direkt någon krisverksamhet Jonas Mårtensson kliver in i: Förra årets omsättning på ungefär 1,5 miljarder och en vinst på 600 miljoner ser ut att överträffas i år - detta alltså trots att Mojangs onlinetjänst inte ens lanserats en.

– Ja, vi kommer att slå förra årets resultat, det vet vi redan. Vi pratar inte en fördubbling, men både omsättning och resultat kommer att bli betydligt bättre, säger Carl Manneh.

För Jonas är det omställning.

– I vanliga fall måste man ju leta nya affärsmöjligheter hela tiden. Här på Mojang är det snarare tvärt om, affärerna kommer till en. Vi får så mycket erbjudanden och möjligheter att det snarare handlar om att sålla och välja bort, säger han.

Vilket alltså blir hans ansvar.

– Jag tror det är en av sakerna jag behöver ta tag i, att hitta ett mer systematiskt sätt för vad vi ska välja. Alltså slå fast vad vi vill och vad vi inte vill göra.

Presumtiva samarbetspartners står i kö för att få jobba med Minecraft; det handlar om allt från agenter i Hollywood som vill göra Minecraftfilm till leksakstillverkare, förlag och klädföretag. Alla vill använda Minecraft för att sälja saker. Mojang å andra sidan ser all sådan verksamhet mer som en bisyssla som ska fylla två funktioner: serva fansen och stärka varumärket.

– Det är klart att det blir intäkter av det i slutändan, men det är ingen stor del av vår omsättning och det är aldrig huvudmålet med det. Det måste vara rätt saker som håller bra kvalitet, det är egentligen det enda som är viktigt. Och så måste det kännas som roliga projekt också, säger Carl Manneh.

För hans del betyder tvillingbroderns ankomst att han blir mer av studiochef, med ett övergripande ansvar för produktionen av Minecraft på alla dess plattformar samt Mojangs andra spel, Scrolls. Studions två övriga grundare och ägare, Markus "Notch" Persson och Jakob Porser, har aldrig varit intresserade av vara chefer på det sättet. De är självklart delaktiga i alla viktiga beslut, men fokuserar mycket på den egna spelutvecklingen.

– Jag kommer ju inte gå in och styra själva produktionen, det klarar teamen själva. Däremot ska jag ta ett ansvar för att vi prioriterar rätt saker och gör dem i den ordning som behövs, säger Carl Manneh.

– När det hela tiden händer så mycket och vi konstant har trycket från tiotals miljoner spelare är det lätt att vi tappar mer långsiktiga mål.