Duon från Xlent Business Integration, Lina Karlsson, affärsutvecklare och Peter Johansson, projektledare och verksamhetsutvecklare, säger att bolaget tog hem upphandlingen i hård konkurrens.

– Vattenfall gick ut med en upphandling i början av sommaren som gäller förvaltning och vidareutveckling av koncernens gemensamma intranät, som används av ungefär 30 000 anställda och den försäljningsinriktade webbplatsen. Och de valde oss, säger Peter Johansson.

Varför blev det just ni som vann?
– Det finns flera förklaringar. En är att vi har en bredd och gärna följer kunderna dit de går. Vi förvaltar och bygger webbplatser på Episerver, Atex, Sitevision, Wordpress, Drupal och Joomla. Men vi behärskar även Red Dot, vilket var till vår fördel i det här fallet. Red Dot är det inte lika många som har erfarenhet av och det var ett av kriterierna, att ha erfarenhet av det.

Affären beräknas vara värd minst fyra miljoner kronor under första året, med option på ytterligare ett år.

Uppdraget är en del i Vattenfalls ambition att effektivisera och förbättra koncernens samtliga digitala kanaler, vilka utgörs av det koncerngemensamma intranätet samt den försäljningsinriktade webbplatsen.