Som Paul Fischbein konstaterade nyligen har e-handelssajten Cdon.com brottats med vikande försäljning för de klassiska mediaprodukterna, som cd- och dvd-skivor. Därför har man nu delvis valt att bygga om lite på sajten.
– Bakgrunden är att Cdon har en stark marknadsposition och nu vill vi kapitalisera på den positionen. Sättet att göra det på är att bredda sortimentet och lyfta fram produkter inom flera kategorier, säger han om det nya initiativet.
– Vi har dels introducerat våra gruppbolag som Nelly och Lekmer, men väljer även att låta andra e-handlare få lägga upp sitt sortiment hos oss. Det påminner en del om Amazon.
Hur funkar det?
– De betalar på Cdon och varan skickas med våra partners, och så får vi betalt efter en provisionsbaserad modell. Vi uppskattar att försäljningen kommer att ligga mellan 80 och 100 miljoner i år.
Vad är det för typ av produkter ni har tagit in?
– Tittar du på sajten nu kan du hitta klockor, smycken och upplevelser.
Så det är alltså inte produkter som konkurrerar med er egen verksamhet?
– Inte i dagsläget, men vi utesluter inte det på sikt. För att bli den mest konkurrenskraftiga marknadsplatsen krävs det att vi har en bra bredd.
Och inspirationen kommer från Amazon?
– Jo, det kan man inte förneka att det är en fantastsik källa till inspiration.