CGI och Skånetrafiken ska tillsammans framställa ett gränssnitt så att resenärerna bemöts på ett enhetligt sätt oavsett om det sker via kundtjänst, kundcenter eller via digitala kanaler som smartphone, surfplatta eller traditionell webb.

Upphandlingen omfattar en helhetslösning för cms, crm, e-handel, kundärendesystem, ny webbplats och integrationsplattform. Avtalstiden är 16 månader och därefter löper förvaltningsavtalet på fyra år med möjlighet till förlängning med två plus två år.

– Dagens resenärer ställer höga krav på smarta och lättillgängliga verktyg, både för att förenkla resandet men också för att få rätt service. Vi ser fram emot att tillsammans utveckla lösningar som hänger ihop och som verkligen blir till nytta för de hundratusentals personer som varje dag förlitar sig till Skånetrafiken för att ta sig från A till B, men också för Skånetrafikens egna medarbetare, säger Bengt-Göran Kangas, ansvarig för offentlig sektor på CGI.

I projektet, som nyligen startats, ingår exempelvis bättre betaltjänster för biljettköp, ökade möjligheter för kunder att överblicka trafikläget och planera sin resa samt enklare sätt för Skånetrafiken att kommunicera med kunderna.

– Vi tycker det ska bli spännande att samarbeta med CGI och deras partners kring framtidens digitala kundmöte. De presenterade den bästa lösningen i upphandlingen utifrån våra bedömningskriterier för kvalitet, samverkan och pris, och de har visat att de har både en genomarbetad lösning och ett kompetent projektteam på plats, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.