IT24 skrev nyligen om Cdon och Zalando, som inspirerade av amerikanska Cyber Monday ville dra igång en E-handelns dag i Sverige.

Nu hakar Media Markt på i samma tankebanor när de vill kickstarta julhandeln genom att kopiera amerikanska Black Friday och göra en svensk variant. Black Friday har funnits i USA i över 50 år, och är en shoppingdag som ofta innebär kökaos, trängsel och folkfest.

Själva svarta fredagen kommer, enligt Media Markt att inträffa i övermorgon, varför kedjan idag drar igång en stor kampanj, med reklamfilmer hämtade från hemlandet Tyskland.

I ett pressmeddelande skriver kedjan att man vill svärta ner ”allt från Blocket till Facebook till Aftonbladet” med sina fyndpriser och det nya kampanjbudskapet som har budskapet ”Till alla entusiaster. Välkomna hem”.

– Media Markt brinner för sina produkter och glädjen som kunderna får av att använda dessa. Denna känsla vill vi förmedla i den här kampanjen och har därför i dessa nya reklamfilmer skapat en hemmamiljö hos personer som delar med sig av glädjen med alla produkter inom hemelektronik och älskar just Media Markt. Så till alla entusiaster, välkomna hem, säger kedjans vd Per Kaufmann om initiativet.