Det rustas friskt inför julhandeln. Media Markt satsar hårt på att kopiera det amerikanska Black Friday-konceptet imorgon och samma dag passar bittra rivalen Elgiganten på att öppna sin citybutik på Kungsgatan i Stockholm i ny tappning.

”Urban shopping” är konceptet som Elgiganten vill satsa på. Det innebär att varuhuset och sortimentet har anpassats efter den urbana kunden som vill vara först med den senaste tekniken och vars tid är en kritisk faktor. ”Det ska vara nytt, det ska gå fort, det ska vara enkelt att handla”, konstaterar Elgiganten.

– Varuhuset på Kungsgatan och dess kunder befinner sig på många sätt i händelsernas centrum. Efterfrågan på ny teknik och lösningar för det digitala hemmet och kontoret är extra påtaglig här och det har vi tagit hänsyn till i både butiksutformning och utbud. Med vårt nya varuhus hoppas vi erbjuda en ännu bättre kundupplevelse och överträffa kundernas högt ställda förväntningar både gällande utbud och service, utvecklar vd Niclas Eriksson.

Kedjan kommer också att satsa i ännu högre grad än tidigare på shop-in-shop, där Apple, Com Hem, Dolce Gusto, Microsoft, Nespresso, Samsung, Soda Stream och Tassimo kommer att vara representerade.

Apple-, Com Hem-, och Nespresso-delarna kommer även att vara bemannade med specialutbildad personal.