IT24 har tidigare skrivit om hur Apples pilotprojekt med en bredare distribution av Iphone hos de stora it-distributörerna, Tech Data och Ingram Micro, ritar om kartan rejält, något som hyllas av återförsäljarna.

Hos Tech Data innebär det också ett stort steg på vägen mot det som just nu är bolagets stora satsning, att bli ledande på telekomdistribution även i Norden och i Sverige.

Jonas Elmgren, som idag basar över stora delar av distributörens europeiska verksamhet, och Nordenchefen Øyvind Sether presenterar för IT24 hur distributörsjättens nya planer för Sverige och Norden ser ut, och vad som krävs för att ta upp kampen med positionen som marknadsledare.

– I Europa har vi hållit på med mobiler länge och har lyckats bli marknadsledande, det blir man lätt om man agerar på de stora marknaderna som Tyskland, Storbritannien och Frankrike, säger Jonas Elmgren.

Tech Datas mobilsatsning drogs igång redan för många år sedan när den amerikanska mobildistributören Brightstar kopplades in.

– Det var ett joint venture, där vi under början av 2013 köpte ut den delen av bolaget som är verksamt i Europa.

Idag verkar mobildelen under namnet Tech Data Mobile och enligt ledarduon på Tech Data ska man nu lägga i nästa växel i kampen mot Ingram Micro/Brightpoint och 20:20 Mobile. Och ska man tro på Jonas Elmgren så kommer den kompletterande b2b/it-kanalen tillsammans med telekomkanalen att vara vinnaren i längden.

– Norden har varit den marknad där vi har haft tuffast att ta marknadsandelar inom telekom. Det har varit svårt för oss att få in nya leverantörer speciellt i Sverige. Samtidigt har 20:20 Mobile och Brightpoint haft några av sina starkaste marknader i Europa här i Sverige, så leverantörerna har inte varit så intresserade av Tech Data eftersom de redan har två distributörer – på motsvarande sätt som vi, Ingram och leverantörerna har agerat på it-sidan, konstaterar Jonas Elmgren.

Men nu ser det alltså ut att ha lossnat lite vad gäller nya leverantörer, även om de nya telefonkontrakten med Nokia och Apple förhandlats fram med hjälp från andra delar av Tech Data-koncernen.

– Från och med januari 2013 har Tech Data tagit in Nokia i Finland och Baltikum och nu i kvartal fyra fick vi in det i övriga Norden, med Sverige som sista land. Vi håller på att bli en komplett mobildistributör. Återförsäljarna har länge efterfrågat telefoner som inte är operatörslåsta. Och när Apple nu öppnar upp sin data/Ipad-kanal med telefoner har de initialt valt att gå till Tech Data och Ingram. De känner till oss väl tack vare vårt samarbete på it-sidan och jag vet att vi kan hjälpa telekomtillverkarna med att utveckla deras marknad bättre än telekomkanalen, som tillför begränsat mervärde, säger Øyvind Sether, som dock saknar en viktig tillverkare på telekomsidan på den svenska marknaden.

– Vi har Samsung smartphones och tablets i Norge och Finland, men bara tablets i Danmark och Sverige.

Jonas Elmgren säger att det just nu pågår ett skifte mellan den klassiska kanalen till den framtida kanal, där han vill se Tech Data som den stora vinnaren.

– Om man tittar på integrationen av mobiler, plattor, bildskärmar och pc-klienter, så är det historiskt sett en produktflora som har sålts i olika kanaler. Majoriteten av smartphone-försäljningen har hittills blivit såld genom telekomkanalen. Här sker nu en utveckling och breddning av kanalen för att tillfredsställa flera slutkunders behov, framför allt företagen som köper lösningar via it-kanalen. Idag letar alla mobiltillverkare efter bättre balans mellan konsument och företag, säger han och påtalar att Apple är ett tydligt exempel på det och att det är därför de stora it-distributörerna har kopplats in.

– Apple har gjort det bra med operatörer och inom retail. Välkomnandet hittills har varit överväldigande när vi har kommit ut med en bredare portfölj av telefoner samt tillbehör. Vi kommer från den fattiga delen av it-branschen. Vi är vana vid att leva snålt och att krama ut varenda krona, och att vara snabba och serviceinriktade. Vi är riktigt duktiga på tjänster idag och det kommer vi att ha nytta av när vi öppnar upp vårt erbjudande för den kanal som heter telekom. Vi har till exempel sedan i januari kapacitet i Jordbro för konfigurering av smartphones.

Men för svenska Tech Data saknas alltså fortfarande en viktig ingrediens i produktportföljen för att mobilsatsningen ska kunna rulla på fullt ut. När eller om Samsung kommer att ha Tech Data som svensk distributör återstår att se. Att det retar Jonas Elmgren går det inte att ta miste på.

– Ja, det är en fråga jag ställer mig också. Idag har de 20:20 Mobile och Brightpoint, men det är ett skifte på gång i marknaden, med globalisering och storskalighet och vi har en strategi för mobiltelefoner i hela världen och vi kommer att bli etta på det här området också. Vår strategi är precis som inom de andra kategorierna – vi ska över tid erbjuda kanalen de ledande varumärkena.

Telekomdelen är fortfarande under uppbyggnad och på Tech Datas önskelista står just nu utöver ett Samsungkontrakt en svensk affärsområdeschef för telekom.

– Vi anställer folk på löpande band och en chef för det här området är på gång. Vi har redan team i de andra nordiska länderna. När vi kliver in på ett nytt område anställer vi alltid några rockstars från det segmentet av marknaden, som får oss att tänka till och gnugga geniknölarna, säger Jonas Elmgren, som dock inte kan presentera något namn ännu.

Om han intar en kaxig attityd när han säger att bolaget ska bli störst på telekomsidan är han desto mer ödmjuk när han förklarar bakgrunden till att Tech Data nu väljer att satsa mer krut på ett ganska nytt område för den svenska verksamheten.

– Tittar vi på pc sålda genom distribution, så har det segmentet gått ner med över 10 procent två år i rad och det är inte bara pc-marknaden som minskar, priserna går ner på infrastrukturprodukter som server och lagring och är en konsekvens av förflyttningen till hostade och molnbaserade tjänster. Även printsidan är drabbad, det skrivs ut mindre vilket medför att kunderna köper färre printrar och förbrukning. Allt blir färre, mindre och billigare. Hade vi suttit still hade vi haft en långsam död framför oss.

Men är det inte för sent att kliva på det här tåget nu?
– Vi har som sagt redan investerat och lyckats med Tech Data Mobile runtom i Europa och där har vi lyckats bli ledande. Det är nu den svenska marknaden som är i fokus. Det är viktigt att vi är ödmjuka, attraherar duktiga medarbetare, erbjuder rätt mervärde till våra kunder och leverantörer samtidigt som vi står på tå och parerar när marknaden konsolideras – vi ska lyckas