Som IT24 har skrivit tidigare har Caperio nu utökat sitt besparingsprogram, vilket inneburit att Norrköpingskontoret skrotats och att logistikverksamheterna i Göteborg och Enköping konsoliderats.

Men det är inte de enda åtgärderna bolaget vidtagit i väst, utan även säljsidan på Göteborgskontoret drabbas.

– Vi var tvungna att ta bort tre säljare där också, säger vd Christer Haglund, och säger att det delvis beror på den upphandling som fastnat i en överprövingskarusell.

– Att upphandlingen har strandat har tagit hårt på oss eftersom den står för en stor del av verksamheten där nere. Skulle vi vinna upphandlingen är det ändå inte klart förrän i februari, och då blir det något konkret av det tidigast i april. Sedan har vi inte lyckats lika bra i förändringen mot tjänst i Göteborg heller, så vi behöver konsolidera verksamheten.

Christer Haglund säger att Caperio kommer att vara runt 30 personer på Göteborgskontoret efter neddragnigarna, vilket är långt ifrån glansdagarna.

– Vi köpte Plattform 2009 och när vi var som störst var vi uppe i 50 personer, säger han.

Totalt handlar det alltså om åtta-nio tjänster som försvinner i Göteborg i den här vändan. Från Norrköpingssatsningen har fem personer fått gå.

– Det var åtta som började när vi öppnade kontoret i Norrköping. Tre av de säljarna har erbjudits jobb i Stockholm och de har tackat ja, säger Christer Haglund, som dock är desto nöjdare med utvecklingen av Malmöverksamheten.

– Ja, det rullar på bra där.

Han säger att den uppkomna situationen med kostnadsbesparingar delvis handlar om nya affärsmodeller och att bolaget försöker bli mindre hårdvarufokuserat, men han är även självkritisk.

– Det är alltid trist med den här typen av besked, men vi har inte gjort jobbet ordentligt. Sedan handlar det om en omställning också. Helt plötsligt har vi en ny betalningsmodell när man tar betalt på 36 månader istället för att få allt på en gång. Sådant påverkar så klart också, och då tar det ett tag innan man kommer ikapp.

När det gäller Göteborg är det desto lättare att hitta orsaken till att man nu behöver vidta åtgärder. Verksamheten har varit för inriktad på två stora kunder, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad.

– Det har varit en tickande bomb, och nu har vi hamnat i det vi var oroliga för. Vi var för beroende av de avtalen. Vi har haft ett klientavtal med Göteborgs stad och konsulter inne på VGR. Ett tag hade vi 30 konsulter på VGR, idag har vi bara tio kvar. Vi har haft för dåligt ledarskap på sälj- och konsultsidan, så nu är vi tvungna att göra stora förändringar, säger Christer Haglund.

Det har även varit en hel del rörelse bland cheferna. De tidigare regioncheferna Anders Filipsson och Magnus Pihl har gått till Lanteam och Henrik Guldhed har gått till Atea. Christer Haglund låter dock inte alltför besviken över att ha blivit av med det han kallar pc-trojkan.

– Vi behöver ändra strategi och erbjudanden lite grann. De ser oss fortfarande som en pc-leverantör i Göteborg, den bilden har vi inte riktigt blivit av med. Men nu är pc-trojkan borta så nu kan vi fokusera på att börja bygga på vår tjänstedel, säger han.