Allt de svenska spelföretagen tar i verkar bli till guld. De tjänar pengar, de växer och gör framför allt spel som folk över hela världen vill spela. Därför är konkurrensen om att hamna på IT24s lista över branschens tio mäktigaste hårdare än någonsin. Här är årets toppnamn:

1. Patrick Söderlund, Electronic Arts.
Patrick Söderlund har gått den långa vägen från att recensera spel till att producera dem på Dice – och nu till att vara chef för speljätten Electronic Arts alla action-, sport- och rollspel. Han ansvarar därmed för ungefär 90 procent av bolagets alla intäkter. Han basar även över 4 000 anställda i 10 länder. Och han styr sitt spelimperium från den inglasade takvåningen på Glashuset i Slussen. En passande plats för vårt allra tyngsta namn inom industrin.

2. Sebastian Knutsson, King.
Han är visserligen inte chef för hela King, det är Riccardo Zacconi som jobbar i London, men det är Sebastian Knutsson som är bolagets kreativa chef – och därmed drivkraften bakom Candy Crush Saga. 2013 var året när King klev ut ur spelbranschens fulrum och tog över, eller vad sägs om att ha antagligen världens mest spelade spel och totalt 225 miljoner aktiva spelare varje månad? King har i dag 700 anställda, anställer ungefär en ny medarbetare om dagen och startar nya studior runt om i världen. Detta från en studio som i princip var okänd för ett år sedan.

3. Markus "Notch" Persson, Mojang.
Minecraftskaparen Markus Persson är inte en klassisk makthavare. Han är en spelutvecklare som med skicklighet och lite tur skapade ett spel som förändrat hela spelvärlden – och har gjort honom till en mycket rik man. Det var ingen tillfällighet att Time utsåg honom till en av världens mest inflytelserika människor under 2012 – för när han säger något lyssnar miljontals unga gamers och en hel spelvärld. Minecraft lever dessutom sitt eget liv, och håller bland annat på att ställa till en smärre revolution inom skolväsendet.

4. Lars Wingefors, Nordic Games och Game.
Listans doldis har en lång bakgrund i branschen, han började sälja begagnade spel från Karlstad redan i ettan på gymnasiet. Tog över butikskedjan Game när brittiska moderbolaget kom på obestånd 2012 och köpte i våras amerikanska spelförlaget THQ som gått i konkurs. Driver sitt spelimperium från Karlstad och producerar bolagets spel i Wien – och flyger därför oftast under radarn. Efter nyår dyker han dock upp i Draknästet, så de anonyma dagarna kan vara över. Har stark ekonomi, vilket skapar möjligheter i en spelvärld där många förlag går på knä.

5. Fredrik Wester, vd Paradox.
Paradox har alltid varit en udda fågel i spelvärlden, med sin fokusering på strategispel för inbitna spelare. Ingen flirt med mobilernas casualpublik här inte. Sakta men säkert har Paradox vuxit till ett stort förlag med god ekonomi och råkoll på sina fans. Med en omsättning på uppåt 160 miljoner, god vinst, ungefär 150 anställda i bolaget och lika många sysselsatta utanför är Fredrik Wester numera en tungviktare i både svensk och internationell spelindustri.

6. Örjan Öberg, vd Bergsala.
Bergsala är och förblir en maktfaktor i den svenska spelvärlden, trots svaga siffror för Wii U, en utfasad Wii och en 3DS som fortfarande har det lite kämpigt. Nintendoagenturerna för Sverige, Norge och Danmark har i år utökats även med Finland. Dessutom driver Bergsala förlagsverksamhet via Rising Star Games, distributionen av GTA-spelen genom Nordic game supply och är delägare i studion Image & Form. För övrig gäller alltid branschens devis: Räkna aldrig ut Nintendo.

7. David Polfeldt, studiochef Ubisoft Massive.
Jobbar man i Malmö och inte har gett ut något helt eget spel på fem år är risken stor att man hamnar i medial skugga, vilket är förklaringen till att såpass lite skrivits om Massive. Studion har visserligen jobbat med delar av både Assassin's Creed och Far Cry de senaste åren, men 2014 är det dags för det första helt egna spelet sedan studion köptes av franska Ubisoft: hajpade Tom Clancy-spelet The Division. Med över 200 anställda och en stark ställning inom Ubisoftkoncernen är chansen stor att The Division bara är det första av en rad storspel från Massive.

8. Christofer Sundberg, studiochef Avalanche.
Efter krisåren i slutet av 00-talet är nu Avalanche tillbaka på allvar med över 200 anställda i Stockholm och ytterligare ett 50-tal i New York. Studion släpper Mad Max nästa år och i New York arbetar Avalanches syskonstudio med ett hemligt projekt. Nätet är dessutom fullt av rykten om ett nytt Just Cause-spel. I Stockholm finns även dotterstudion Expansive Worlds som gör gratisspelet The Hunter, och därmed sitter Avalanche även på värdefull kunskap om free2play-marknaden. Framtiden bådar gott för Sundberg & co.

9. Robert Ohlen, vd Dreamhack.
Den svenska dataspelsfestivalen fortsätter att vara ett kulturellt fenomen, nu i bättre form än någonsin: Dreamhack Summer slog rekord med över 18 000 besökare, Winter med över 22 000. Men det som gör att Dreamhack verkligen sticker ut i år är engagemanget i e-sport med sändningar på SVT, TV6 och inte minst Twitch. Dessutom har man expanderat med sina e-sportsatsningar till Spanien, Rumänien och snart även Ryssland. Alla pengar finns kanske inte i Dreamhacks händer än, men en hel spelvärlds blickar är riktade mot dem.

10. Bo Andersson Klint, vd Starbreeze.
För fyra år sedan gick spelstudion Grin med ungefär 300 anställda i konkurs. Grin var bröderna Bo och Ulf Anderssons skapelse. Nu är de tillbaka på allvar efter en sammanslagning med tidigare Uppsalastudion Starbreeze – och tjänar rejält med pengar på det egenproducerade onlinespelet Payday 2. Starbreeze aktie har varit en börsraket sedan i somras. Bolaget verkar stå stabilt ekonomiskt med digital distribution av sina egna spel, ett ständigt flöde av nytt innehåll samt ett helt nytt spel under utveckling. Skapade också extra kredd genom att göra spelet Brothers med Josef Fares, ett spel som hyllats men inte sålt så bra.

Alldeles utanför listan:

11. Karl Magnus Troedsson, Dice.
Troedsson har, precis som Patrick Söderlund, sakta men säkert stigit i graderna inom ägarkoncernen Electronic Arts. Nu lämnar Troedsson vd-jobbet för enbart Dice, och blir chef för flera av de studior som gör actionspel för EA. Han leder bland annat studion i Stockholm, en ny Dice-studio i Los Angeles samt teamet som gör spelmotorn Frostbite. Under sitt ansvar har han allt som har med Battlefield att göra, samt kommande Star Wars Battlefront och Mirror's Edge. Det är många hundra miljoner i budget.

12. Carl Manneh, Mojang.
Utan Minecraft vore Mojang inget, men utan Carl Mannehs ledarskap vore inte Mojang det företag det är. Det vittnar om Markus Perssons klokhet att redan från start se till att företaget hade en vd som både var erfaren och som var van vid att jobba med utvecklare. Carl Manneh driver så klart ett företag i en drömposition med enorma intäkter och små utgifter. Alla vill jobba med Mojang, synas med Mojang och ha en del av Minecraftkakan. Carl Manneh har gjort ett bra jobb med att både växa och samtidigt hålla kvar företaget där det vill vara, vilket är en så liten spelstudio som möjligt som ägnar sig främst åt att göra just spel.


Fotnot: Precis som den uppmärksamme läsaren noterar även vi att det inte finns någon kvinna med på listan. Frestelsen att klämma in någon har funnits, men det skulle bara ha känts konstruerat. Det finns inflytelserika kvinnor i branschen, men tyvärr inte den typ av maktpositioner den här listan handlar om. Det är i stället bara att konstatera att i en bransch med snart 20 procent kvinnor, har de en bit kvar till studiornas och spelföretagens översta maktskikt. Frågorna om jämställdhet fortsätter att vara en utmaning för branschen.