Paradox är på alla sätt en udda fågel i den svenska spelbranschen. Det är något som unikt som ett svenskt spelförlag med både utgivning av andras spel och egen spelutveckling. Paradox är dessutom hårt nischat med spel främst inom strategigenren och med en tydlig målgrupp - hardcore gamers, det vill säga spelare som verkligen är engagerade i sitt spelande.

Och som grädde på moset har har bolaget sedan länge haft fokus på digital distribution.

Det betalar sig nu. Backa fem-sex år och Paradox räknades med nöd och näppe in i den svenska spelbranschen – i dag är är bolaget en vinstmaskin i ett läge som andra avundas.

– Vi är inte riktigt samma bolag idag som för fem år sedan, men grunden har ändå inte ändrats särskilt mycket. Vi har blivit bredare i vår utgivning. Stora och avancerade strategispel är basen fortfarande, men vi gör många andra slags spel också. Vad vi däremot aldrig kommer att ändra på är vem vi gör spel för. Vi gör det för riktiga gamers, vi kommer aldrig försöka nå varenda människa som kan tänka sig att spela ett spel, säger Fredrik Wester, Paradox vd.

Att inte vara allt för alla verkar funka bra. Paradox har i dag 120 anställda. De flesta jobbar på någon av företagets två våningar i Skrapan på Södermalm i Stockholm. Där finns två spelstudior samt marknad och administration. En mindre studio finns i Skövde och dessutom sysselsätter Paradox ungefär lika många olika uppdragsproduktioner.

Omsättningen för 2013 landar på ungefär 195 miljoner, vilket är ungefär 35 procent högre än 2012. Vinsten är inte fy skam heller, nästan 30 miljoner som det verkar innan bokslutet är klart. Fredrik Wester är huvudägare med 45 procent, investmentbolaget Spiltan äger 43 och resten ägs av personal.

– Med vårt sätt att jobba och vår distribution kan vi göra bra vinster på att sälja 500 000-600 000 exemplar av spel. Vi måste inte sälja flera miljoner och har inte heller dyra kostnader för distribution och lager.

Medan ett Battlefield måste sälja minst 10 miljoner, men gärna 20, för att vara en succé i dag, är Paradox kassako Europa Universalis alltså en succé långt tidigare. Senaste utgåvan, Europa Universalis IV, sålde 200 000 exemplar direkt när det släpptes i mitten av augusti. Fredrik Wester tror att det kommer att sälja minst 700 000 innan nästa spel i serien kommer. Det släpps dessutom konstant tillägg och uppdateringar till spelet, som Conquest of Paradise som kommer 14 januari. Det håller spelarna kvar och drar in nya pengar till bolaget.

Bolagets andra mer kända titlar är Crusader Kings, Hearts of Iron och Magicka. Dessa görs i huvudsak av de egna studiorna, men flera av försäljningsframgångarna är samarbeten med fristående studior. Till exempel gör man multiplayerspelet War of the Roses tillsammans med svenska Fatshark och rollspelsaction med turkiska Tale Worlds.

De senare är ett bra exempel på hur Paradox jobbat historiskt. Fredrik Wester, som älskar udda spel och okända spelutvecklare, fick nys om att det fanns ett annorlunda sandlådespel under utveckling av ett gift par i Istanbul. Det skulle utspelas under medeltiden, ett scenario som passade bra in i Paradox historiskt förankrade spel. Paradox skrev avtal med bolaget, som då bara bestod av makarna Armagan och Ipek Yavuz. 2008 släpptes så deras spel Mount & Blade, vilket blev en omedelbar kultklassiker vars olika iterationer fortfarande spelas friskt i olika moddar. Nu är Mount & Blade 2 på gång – och Armagan och Ipek Yavuz driver nu Turkiets största spelstudio med ett 40-tal anställda.

Men tiden när Fredrik Wester kunde hitta okända spelutvecklare med udda idéer som ingen annan kände till är borta. När han snubblade över paret Yavuz var det här med indieutvecklare nästan okänt; det var först 2009 som indiespel började låta tala om sig, och 2010 och 2011 som de slog igenom på bredare front. I dag kan små spelutvecklare ta sina spel direkt till spelarna och sälja dem antingen direkt på nätet eller via en spelportal som Steam. Förlagens roll är inte självklara längre.

I takt med detta har även antalet riktigt udda spel som Paradox ger ut minskat. Det senaste som kvalificerar sig är Stalin vs Martians, ett parodiskt strategispel som fick så usla recensioner att det närmast är en klassiker av det skälet. Att inte ge ut sådant är kanske bra för resultatet, men sämre för den allmänna utvecklingen.

– Vi gjorde mer knäppa saker förr. Vi måste bli bättre på det igen. Man måste våga ge ut den typen av spel. Även om det går åt skogen, säljer dåligt och får dåliga betyg så lär man sig alltid någonting av det, säger Fredrik Wester.

– Utmaningen är att göra de här lite knäppa idéerna så bra att de ändå blir en okej affär. Vi har faktiskt lyckats med det också i spel som Knights of Pen & Paper. En galen idé som både blev ett kul spel och var lönsamt.

Paradox sitter dessutom på ytterligare en guldgruva: en stor community av hängivna spelare som dessutom Paradox skött och tagit hand om sedan länge. Även där har bolaget varit framsynt. Inte bara har man direkt tillgång till sina konsumenter för marknadsföring – Paradox har dessutom full koll på vad spelarna tycker om och vad som fungerar, särskilt när det gäller de strategispel som är bolagets kärnprodukter. Vilket i sin tur minskar riskerna för att produktioner inte ska gå runt ekonomiskt (såvida man nu inte medvetet satsar på knäppheter som Stalin vs Martians då).

Så hur ser tillväxten ut?

– Vi kommer fortsätta att växa på alla sätt, både i antal medarbetare och spel vi gör. En halv miljard i omsättning 2016 eller 2017 är inte alls orealistiskt.
Med bra resultat, så klart, säger Fredrik Wester.