Spelutvecklaren Bertil Hörberg har lyckats med något få andra klarat. Att göra ett succéspel till för digital nedladdning till Nintendo 3DS. Efter 260 000 sålda spel är det nu dags för nästa utmaning.

Av alla svenska spelframgångar är Bertil Hörbergs en av de minst kända. Kanske inte så konstigt eftersom han gillar att jobba ensam, göra saker helt efter eget huvud och dessutom sitter i Skövde, långt från storstädernas ljus. Faktum är att han till och med håller sig i utkanten av det kluster av spelutvecklare som finns i Skövde.

Han vill göra sina egna spel, punkt slut.

Och han gör det med bravur. Efter en karriär som innefattar jobb på Bajoum (Lassemajas detektivbyrå), Grin (Bionic commando rearmed) och Might & delight (Pid), bestämde han sig för att satsa på att göra spel helt i egen regi. Efter ett par mindre spel släppte han så plattformsspelet Gunman Clive i april 2012 för Ios och Android.

Det har en egensinnig stil; det utspelas i vilda västern och färgskalan är urblek gul. I botten är det, som Hörberg säger, en Mega Man-klon. Spelet fick ingen större uppmärksamhet, men sålde ändå okej.

- Fast när jag tittade på siffrorna de första dagarna fanns det inget som pekade mot någon succé direkt, säger han.

14 kronor kostade spelet och har fram till idag sålt ungefär 15 000 på Ios och 30 000 på Android. Redan där skiljer sig Gunman Clive från de flesta andra spel, som brukar visa upp motsatta siffror - mest sålt på Appstore, betydligt mindre på Google play och i andra Androidbutiker.

Men då tog Hörberg nästa ovanliga steg; han ansökte om att bli certifierad utvecklare för Nintendo och köpte deras utvecklingsverktyg för att göra spel till 3DS. Sedan portade, som det heter, han Gunman Clive för att kunna sälja det digitalt i Nintendos e-shop. Tidigt 2013 släppte han det så där för samma 2 dollar som det kostat på mobiler. Få spelutvecklare gör spel för 3DS eftersom den marknaden för nedladdningsbara spel är liten och Nintendo erkänt besvärliga att jobba med. Eller?

- Det var inte alls min erfarenhet. De var lite besvärligare än Apple, men inte så mycket. Det knepigaste är att man måste samarbeta med ett japanskt förlag för att sälja spel i Japan, även digital försäljning, säger Hörberg.

- Men fördelen med Nintendos e-shop är att trängseln är mycket mindre. Det är svårt att synas i Appstore, betydligt lättare i e-shopen. Jag höjde inte heller priset för mitt spel på 3DS, vilket många andra gör. Det finns få billiga spel i e-shopen, så mitt stack ut även på det sättet.

Summa summarum blev succé med hittills 200 000 sålda exemplar.

- Gunman Clive passade perfekt för 3DS, det är ju som ett gammalt åttabitarsspel och det ska ju då helst styras med knappar, inte med tryckkänslig skärm.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning