I somras blev det klart att Fredrik Tumegård övertog vd-rollen på Net Insight från Fredrik Trägårdh. När IT24 träffar Fredrik Tumegård framgår det att han trivs väl med sitt nya uppdrag, på ett bolag vars mediatransportlösningar ligger rätt i tiden. Utvecklingen av tv- och mediamarknaden fortsätter i rask takt och även för så kallade over the top-tjänster, OTT.

– Vi välkomnar den utvecklingen. Det är mer och mer media som ska transporteras, och det ska gå fortare och fortare, så vi kommer verkligen till vår rätt nu. Det är visserligen många som har byggt väldigt bra nät, men det är få som kan bygga medianät och det gör att det finns ett behov av oss, säger han.

Fredrik Tumegård började sin karriär på Ericsson, ”som resten av Sverige”, som han själv uttrycker det. Sedan dess har resan även inneburit stopp på Telia Internationel Carrier, Transmode och Nec. Närmast kommer han dock från Huawei, där han jobbade med mobilt bredband. Och det är en liknande resa han ser framför sig på Net Insight.

– Det var ingen som trodde på mobilt bredband från början, men den marknaden ändrades helt och hållet sedan. Från början var det bara att jobba på, och vi jobbade tätt med operatörerna. Sedan när vi fick en flat-fee och det gick att bundla produkterna med datorer så exploderade det verkligen, säger han om vad som lockade honom till det nya uppdraget.

– Jag har alltid varit intreserad av att jobba med det som kommer.

Och nu är det alltså mediatransportlösningar som gäller istället för mobilt bredband, och att marknaden kommer att fortsätta växa är han övertygad om. Och utvecklingen med OTT-tjänster som exempelvis Netflix är bara början, men det gäller att haka på den trenden.

– Vi ska se till att tjänsterna differentierar sig. OTT har sina problem idag. Alla vill ha så bra kvalitet som möjligt, och tv-bolagen vill att det ska vara så enkelt som möjligt att erbjuda tjänsterna, säger han.

Bland Net Insights kunder finns idag många av de största teleoperatörerna och tv-operatörerna, i Sverige finns exempelvis Teracom och Teliasonera bland kunderna.

Bolaget har runt 140 anställda, av vilka den största delen sitter i Sverige. Majoriteten jobbar på utvecklingssidan. Bolagets största marknad är fortfarande Västeuropa, men totalt har man kunder i 60 länder. Och enligt Fredrik Tumegård har intresset ökat under den senaste tiden.

– Vi har lagt ned mycket tid på utveckling och vi har en väldigt bra produkt idag. När vi är ute och pratar med företag idag ser vi att det finns ett stort intresse. Den främsta anledningen till att kunder väljer oss är att våra produkter är lätta att använda och att det inte krävs så mycket folk när man driver våra nät, säger han.

Han säger att han brinner för att gå i bräschen för nya tjänster, och säger att hans ledarstil till stora delar handlar om själva genomförandet, istället för hur han är som person.

– Jag tror inte att man ska lägga så stor vikt vid sig själv utan mer vid vad man gör. Det jag brukar få höra är att jag kanske ofta vågar göra det som många andra funderar på att göra. Där är mobilt bredband ett bra exempel. Sedan när det väl lossnade ville plötsligt alla vara med.