Inspirerade av bittra rivalen Apple planerar nu Samsung att öppna egna butiker och Sverige är ett av de första europeiska länderna ut. Till en början handlar det om runt 60 butiker i Europa, som enligt IDG News, utöver Sverige, kommer att ligga i Storbritannien, Irland, Tyskland, Spanien, Nederländerna och Portugal.

Öppningen av butikerna sker i samarbete med Carphone Warehouse, som i Sverige är verksamt genom Phone House-kedjan.

– Ja, de har valt oss som återförsäljarpartner och det är så klart väldigt kul för oss som är experter inom mobilområdet, säger Jonny Malmlöf, pr-ansvarig på Phone House.

Hur många butiker handlar det om i Sverige?
– Det vet vi inte i dagsläget, men ganska snart kommer vi att kunna berätta mer detaljer. Det är ett nytt koncept som ska rullas ut, Samsung Experience Store. Det handlar om premiumkonceptbutriker där man lyfter fram det bästa av deras produkter.

När blir det då, det förekommer uppgifter om att det ska ske under de närmaste tre månaderna?
– Det är svårt att säga i dagsläget, men det blir inom en snar framtid.

Blir det nyöppnade butiker, eller i samband med redan existerande Phonje House-butiker?
– Det kan nog bli en kombination. Båda scenarierna är tänkbara. Det blir ett komplement till vår verksamhet och det vi framför allt bidrar med är att vi jobbar med operatörerna och att vi är experter på abonnemangsfrågor.