Vi har väl slutat förvånas vid det här laget. Mojang gör åter ett resultat som hämtat från en skröna. Studion som består av 34 anställda, samt ett dotterbolag med sex anställda som sköter supporten, omsatte under 2013 hela 2070 miljoner kronor. Och gjorde en vinst på 816 miljoner.

Av utgifterna var den största posten licensavgifter till Markus "Notch" Persson som skapade Minecraft; hans privata bolag som äger licensrättigheterna drog in hela 821 miljoner, förutom vinsten från Mojang då. Den delar Persson med de andra två ägarna Jakob Porser och Carl Manneh. Allt detta kunde Wall Street Journal avslöja efter att ha pratat med Mojangs finanschef Karin Severinson.

IT24 har som första media pratat med vd Carl Manneh, som just nu befinner sig i Miami för en längre ledighet med familjen.

– Det känns fantastiskt att tillväxten fortsätter så starkt fortfarande. Det är ju ett bevis på vilket fenomen Minecraft har blivit. Man börjar väl vänja sig vid det, men det är ändå alldeles fantastiskt, säger han.

För IT24 berättade Carl Manneh redan förra året att siffrorna skulle bli bättre än för 2012, då omsättningen låg på 1,5 miljarder. Men i den beräkningen ingick intäkterna från Mojangs nya servertjänst Realms. Tanken var att den skulle lanseras i hela världen redan under 2013, och därmed generera intäkter. Nu skedde inte det, det vara bara i Sverige tjänsten hann introduceras – och då först strax innan jul.

Nu finns Realms i hela Skandinavien, ska strax lanseras i Holland och England för att sedan rullas ut i resten av Europa och USA. Det kommer att påverka resultatet för 2014 kraftigt.

Istället var det huvudsakligen just försäljningen av Minecraft som gav de fina siffrorna även för 2013. Intäkterna från Realms var marginella.

– Minecraft fortsätter ju att sälja bra på alla plattformar, och fick en extra skjuts när det lanserades på Playstation 3 i höstas. Vi har också förbättrat betalningsmöjligheterna i länder som Polen, Brasilien och Japan.

I alla dessa länder var det innan 2013 svårt, i vissa fall omöjligt, att köpa Minecraft som dataspel. I Japan har just lanseringen på just Playstation gjort spelet mer tillgängligt för konsumenterna.

– Det har varit svårt för oss att göra prognoser tidigare, men nu har vi ändå hållit på så pass länge att det går att se ungefär i vilka cykler försäljningen går. Och ska jag döma av hur det ser ut hittills kommer Minecraft att sälja väldigt bra även under 2014.

Under året väntar dock inte bara utmaningar som har med Minecraft eller studions andra spel att göra. Det vankas Hollywoodfilm.

– Ja, det känns ju väldigt spännande. Vi har träffat massa olika Holywoodmänniskor under två års tid nu, alla papper är påskrivna och, ja, det blir visst en film till slut. Jag har ju börjat vänja mig vid tanken, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte var kul, säger han.

Markus Persson upprepar ofta mantrat att Mojang först och främst är en spelstudio som ska ägna sig åt att göra just spel, helst så lite annat som möjligt. Hur löser man det när så mycket annat intressant händer?

– Det handlar mycket om att välja rätt saker. Det är fortfarande sådant momentum runt Minecraft att vi får så många erbjudanden att vi kan välja vad vi vill göra. Tricket är att välja duktiga samarbetspartners som gör de andra sakerna på ett bra sätt åt oss. Vi jobbar med Lego, vi jobbar med Warner Bros, vi jobbar med skickliga partners som gör Minecraft till nya plattformar och hjälper oss med Realms. Det är nyckeln för oss.

2011 skapade Markus Persson rubriker när han gav bort sin vinst i Mojang till de anställda. Julen 2012 fick alla anställda 100 000 kronor efter skatt i julbonus. Hur firades personalen 2013?

– Vi hade julbord och delade ut bonusar i år igen. Det var mycket pengar, säger Carl Manneh, skrattar och rättar sig själv:

– Eller det var mycket pengar för de flesta andra bolag i alla fall.