Svenska spelstudion Mediocre gör absolut inte skäl för sitt namn. Efter fyra mobilspel som sålt bra och gett tvåmannastudion en trygg ekonomisk tillvaro ändrade de nämligen taktik nyligen. Från att ha gjort premiumspel för mobiler - det vill säga spel som kostar en summa att ladda ner - valde Mediocre att nu göra ett gratisspel.

Men ett annorlunda sådant; man kan ladda hem det gratis och spela genom hela spelet, men man måste alltid börja om från början när man misslyckas. För 15 kronor kan man istället starta från olika sparpunkter.

6 mars var det premiär för Smash Hit.

Och det sa bokstavligen smash!

För sedan dess har spelet laddats ner över en miljon gånger per dygn, totalt 27 miljoner när detta skrivs. Spelet ligger i skrivande stund på topp tiolistan för spel i App Store i 78 länder.

– Det känns väldigt roligt. Vi har sålt betydligt bättre och snabbare än tidigare spel också, så även om de allra flesta spelar utan att betala något säljer vi ändå mer, säger Henrik Johansson.

Mediocre vill inte avslöja exakt hur många som köpt, men ska man använda statistik från andra gratisspel borde siffran ligga någonstans mellan två och fem procent. I skrivande stund har spelet laddats ner 27 miljoner gånger.

Räknar vi lågt, med två procent alltså, hamnar vi på 540 000 sålda spel hittills. Antagligen rör det sig om fler.

– Vi ville prova att göra ett gratisspel, men vi ville inte ha massa olika köp inne i spelet eller mikrotransaktioner. Det är något vi vill hålla oss långt ifrån. Nu är det ju bara ett köp du kan göra, och du måste inte ens göra det. Vi tycker det är ett ärligt sätt att göra det på, säger Henrik Johansson.

– Det är kul att responsen varit så bra, samtidigt är det faktiskt en konstig känsla att folk kan spela ens spel helt gratis. Och att många tar för givet att det är så det ska vara. Det finns till och med de som klagar på att vi inte gjort några uppdateringar än, trots att de inte betalat en krona för spelet.

På sociala medier har hajpen varit stor kring Smash Hit, på Twitter kommer nya inlägg på Smash Hit nästan varje minut. Många ser det som en tävling att klara hela spelet just utan att använda checkpoints, vilket sannerligen är en utmaning.

Av de 27 miljoner nedladdningarna har 17 gjorts från App Store, 10 från Google Play.

– Det är ungefär dubbelt så vanligt att folk köper spelet på Ios som på Android. Det är trögare på Android, men det är ändå positivt att de säljer så bra som det gör. Vi kommer inte helt runt pritakopieringen, men nu laddar folk i alla fall ner vårt spel för att prova det, vilket gör att vi hamnar på topplistorna.

Mediocre är en udda skapelse, till och med för att vara en spelstudio. Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är gamla vänner, men bor inte ens i samma stad. Henrik Johansson bor i Stockholm, Dennis Gustafsson i Malmö. De är heller inga unga spelutvecklare nykläckta från en spelutbildning utan har långa yrkeskarriärer bakom sig.

Henrik Johansson jobbade ända fram till 2011 med grafisk formgivning för webben, Dennis Gustafsson jobbade i spelvärlden, men med att utveckla fysikmotorer och analysverktyg. Då, 2011, bestämde de sig för att äntligen göra slag i drömmen om att göra ett eget spel. Resultatet blev Sprinkle.
Första veckan sålde det i 150 000 exempel och kompisarna sade upp sig från sina jobb.

En satsning som lönade sig. Uppföljaren Granny Smith blev också en framgång, liksom Sprinkle Islands. Under 2012 omsatte deras studio 9 miljoner, förra året 13. Inga dåliga siffror.

Ändå skrattar varken Henrik eller Dennis hela vägen till banken.

– I år blir siffrorna säkert mycket bättre. Det är ju väldigt kul, men också lite, ja, lite konstigt. Vi håller inte på att bygga något jätteföretag eller har massa saker att investera i. Vi vill bara göra våra spel och vi är inte sådana som ligger vakna på nätterna och drömmer om pengar riktigt.

Fast nu ska de kanske ändå investera lite - i ett eget kontor. Och en av dem ska kanske flytta så de kan arbeta på samma plats. Och kanske ska de anställa någon eller några för att hjälpa till med sociala medier och uppdatering av gamla spel, sådant som hör till när man plötsligt blivit en studio med massa miljoner spelare.

– Allt det där börjar ta ganska mycket tid. Men det är inte så intressant. Det spännande är ju att göra nya spel, testa nya saker. Fylla dem med mer och roligare innehåll. Det är vad som lockar oss, den skapande delen av att göra spel. Det är inte företagandet egentligen.

Vilket ibland leder till beslut som minskar intäkterna. Med 27 miljoner nedladdade spel skulle till exempel annonser i gratisversionen av Smash Hit ge betydande intäkter. Eller?

– Jo, men det skulle också göra spelet sämre, det skulle påverka upplevelsen av det på ett negativt sätt. Det vore ju ungefär som att göra en vacker film, sedan ha annonser som syns i bild hela tiden. Det är ingen upplevelse vi vill ge spelarna, säger Henrik Johansson.

– Samtidigt vill jag inte säga att det är fel att göra så, det är svårt att göra spel och det är tufft för många att leva på det. Men för oss är det inte rätt väg.

Det verkar ju onekligen funka bra ändå.