Den som ger sig ut och letar bland barnspelen i App Store kommer snart att upptäcka att det bland alla tiotusentals titlar finns överraskande få av någon högre kvalitet. Letar man dessutom spel med högre ambitioner än att bara underhålla - samtidigt som de faktiskt underhåller hittar man ännu färre.

På den här arenan gör nu en svensk spelutvecklare helt otippat entré. För nya spelföretaget Eqidz bryter mot de flesta normer och konventioner i spelvärlden.

I skrivande stund är studions premiärspel, Peppy Pals, det sjätte bäst säljande spelet i svenska App Store. Det toppar dessutom listorna för barn och utbildning. Det innebär inte en försäljning som en studio kan leva på, men ändå imponerande för någon som gjort noll marknadsföring och har ungefär lika lite förankring i det som brukar kallas det svenska spelundret. Men entreprenören och spelskaparen Rosie Linder skräder inte orden.

– Vi gör spel med ambitionen att förändra världen. Och frågar du mig hur stora vi ska vara om fem, sex år så är svaret jättestora, säger hon.

Men låt oss ta det från början. Rosie Linder är 46 år och civilekonom. Hon kom till Sverige från Iran när hon var 18, pluggade på universitet och gjorde sedan sin ekonomkarriär på Ericsson, NCC och Riksbyggen - där hon just nu fortfarande jobbar halvtid. Redan det är ungefär så långt från den gängse svenska spelutvecklaren du kan komma. Sedan har du själva spelet: Ett spel som handlar om att vara snäll och som ska motverka mobbing.

För tre år sedan tröttnade nämligen Rosie Linder på spelutbudet som bjöds hennes döttrar, som då var sju och tio.

– Det var rosa spel om hästar, dockor och utseende för tjejer som gällde. Jag fattar att det var roliga spel, men samtidigt kände jag mig så trött på att spelen var gjorda efter så tydliga könsroller och normer.

Ungefär samtidigt kom en rapport från Skolverket om att de metoder som användes för att motverka mobbing i skolan inte verkade ha någon effekt. De här två sakerna samverkade på något magiskt vis i Rosie Linder till att bli en spelidé - ett spel som skulle utveckla barns känslomässiga intelligens, EQ, och därmed alltså motverka mobbing. Samtidigt skulle spelet fungera som en aktivitet som föräldrar kunde göra tillsammans med barnen och prata om.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning