Sedan Media Markt etablerade sig i Sverige har kedjan vacklat en hel del i sin e-handelsstrategi. Från att inte ha e-handel alls, har kedjan under de senaste åren visserligen haft en sajt uppe, men en självkritisk Magnus Pettersson, som är e-handelsansvarig, säger att det funnits en hel att önska, delar som nu börjar falla på plats.

– Vi ska ha cirka 20-50 procent fler produkter än konkurrenterna och eftersom webben i sig fungerar som ett skyltfönster för varuhusen har man fått en skev bild av vad Media Markt står för när vi har haft ett begränsat sortiment i närheten av vad Siba har. Vårt nya skyltfönster speglar en mer rättvis bild av ett Media Markt-varuhus, säger han.

Han säger att svenska Media Markt var först ut med e-handel, men att det har funnits mycket att förbättra.

– 2012 var vi först ut i gruppen med en lightversion av en e-handelsplattform. Men det har varit en omodern sajt som har krävt mycket manuella insatser. Som kund har du mötts av en tråkig sajt, som varit extremt röd. Det kanske har rimmat bra med loggan, men den har varit jobbig att surfa runt på. Dessutom har vi haft en dålig sökmotor, vilket ger en sämre träffbild, säger han och gläds åt den nya sajt som mötte besökarna under veckan.

– Det handlar om att ha ett kundvänligt möte och nu har vi tagit ett helhetsgrepp om alltihop. Vi har gått från en Kalle Anka-lösning till att nu vara med i matchen mot våra konkurrenter på allvar.

Trots lanseringen av den nya sajten är utbyggnaden dock inte helt klar än, utan det handlar om att bygga en helt ny e-handelsplattform.

– Det vi har gjort nu är att vi har bytt webben så att den är betydligt mer behaglig. Under senare delen av året kommer vi även att fixa större delen av back end-delen. Den närmaste tiden kommer vi att fylla sajten ännu mer. Vi vill ha så relevanta sidor som möjligt för varje produkt, så att vi rankas högt på Google. Och tillverkarna, som exempelvis Apple, kommer att ha shop-in-shoppar på sajten också, precis som de har i varuhusen. Och så kommer vi satsa på att ha olika temasidor, säger Magnus Pettersson och exemplifierar med teman som Curved fö böjbara skärmar, eller Outdoor för den hurtige.

Det handlar även om att underlätta köpen för kunden, något som Media Markt hoppas kunna göra på olika sätt.

– Vi ser över möjligheten att man på sajten ska kunna välja hur man vill ha sin vara levererad, om det är med taxibud, kvällsleveranser eller om man vill hämta den i butik. Vi tittar också på att ha så många betallösningar vi kan, säger han.

Att nu vara med och konkurrera på allvar på webben innebär att kampen tas upp mot Elgiganten, Siba och Netonnet, Dustin Home, Komplett och Webhallen. Samt även mlot specialistbutiker som Alina och Inet.

– Vi är en one stop shop. Vi kan ju inte gå in och vara bäst i varje kategori, då hade vi behövt vara betydligt fler. Men det vi har åstadkommit med vår nya sajt är vi mycket stolta över och det känns tryggt, vi har redan sett en starkt ökad konverteringsgrad, bara efter två dagar.

Den nya e-handels-satsningen rullas nu ut i hela koncernen.

– Österrike, Tyskland och Holland har redan lanserat samma plattform som vi gör. Det här kommer att ske i alla länder utom Ryssland, Polen, Spanien och Italien, säger Magnus Pettersson.

Varför har koncernen gjort helt om i e-handelsfrågan?
– Vi har fått ett helt annat fokus eftersom markadsandelarna flyttas från retail till online. Kunden ska kunna handla där den vill.

En av orsakerna till att Media Markt dröjde med sin e-handel var att koncernen centralt inte ville konkurrera med lokala franchisetagare. Den avvägningen kommenterar Magnus Pettersson så här:

– Om jag handlar produkter på nätet, men kunden hämtar produkten i butiken så tillfaller beställningen inte e-handelsdelen utan det varuhus som varan hämtas i. Idag hämtas ungefär 40 procent av beställningarna ut i våra varuhus. Inte minst i centrala varuhus som Gallerian och Nacka är det en hel del som springer på lunchen för att hämta ut sina produkter.