Det är tidningen Market som har gått igenom årsredovisningarna för samtliga Media Markt-varuhus. Av den granskningen framkommer det att kedjan gjorde en förlust på totalt 792 miljoner kronor under 2013.

Det är bara en av kedjans butiker som har ökat omsättningen, den i Helsingborg. Övriga varuhus har altså inte bara utmaningen med stora förluster, de har dessutom minskat sin omsättning.

Det varuhus som blöder mest i årsredovisningarna, som avser helåret som slutar den 30 september 2013, är den i Stora Bernstorp, Malmö, som stängde under hösten. Butiken gjorde ett rörelseresultat på -94 miljoner kronor, och det med en omsättning på knappt 146 miljoner.

Därefter, på den mindre smickrande listan, kommer Gallerian, Stockholm, som hade ett rörelseresultat på -79 miljoner följt av Länna (-56 miljoner), Nacka (-46 miljoner) och Barkarby (-42 miljoner).

– Vi är inte är nöjda med resultatet, men man måste ta hänsyn till att siffrorna återspeglar stora investeringar som vi har tagit under perioden, säger vd:n Per Kaufmann till Market.

2013 är knappast det första tunga året för Media Markt. Sedan kedjan etablerade sig i Sverige 2006 är de totala fötrlusterna uppe i över 2 miljarder kronor.

Under den perioden har den värsta syndabocken varit butiken i Kungens Kurva, som hunnit med att förlora 239 miljoner kronor under sin resa. Det är även sju andra butiker som lyckats bränna över 100 miljoner kronor: Högsbo, Barkarby, Stora Bernstorp, Nacka, Gallerian, Sundvsall och Västerås.

En hel del åtgärder har vidtagits i form av en stängd butik i Malmö, omförhandlade hyreskontrakt, samt ett beslut om att minska ytan på ett stort antal butiker. Dessutom har ägarkoncernen Media-Saturn bytt ut stora delar av den svenska företagsledningen.

Nyligen sjösatte kedjan även sin e-handelssatsning i Sverige.

– Vi ser över vår varuhusportfölj, vi investerar stort i mediamarkt.se och i en bättre kundupplevelse i våra varuhus. Vi har intensifierat vår personalutbildning och börjat arbeta med nya samarbetspartners och vi förbättrar vår logistiklösning, säger Per Kaufmann till Market om hur man ska jobba framöver.

På frågan om Media Markt planerar att stänga fler varuhus ger han följande svar:

– Som alla inom detaljhandeln ser vi löpande över vår varuhusportfölj, eftersom kundernas köpbeteende har förändrats över tid och vi måste följa med. Vi optimerar genom nyöppningar, förflyttningar och möljligen stängningar.