Free Lunch Design är inte Sveriges mest kända spelutvecklare, ända går deras rötter tillbaka ända 1998 när Johan Peitz utvecklade första versionen av spelet Icy Tower. Så småningom slog sig Johan Peitz samman med Magnus Alm, Jimmy Öman och Patrik Liljecrantz och bilade spelstudion Muskedunder, som senare döptes om till Free Lunch Design. Bolaget har både gjort egna spel och uppdragsspel åt bland andra Disney, Marvel och Paramount.

Spelen har generellt fått fina betyg och hållit hög kvalitet, men Free Lunch Design har haft svårt att få riktig fart i försäljningen.

– Det är ytterst få som lyckas skapa försäljningsframgångar enbart på viral väg. Dels måste spelen hålla grym kvalitet, dels måste man jobba mycket och sedan krävs lite tur, säger Magnus Alm.

– Vi har väl haft den svagheten att vi vill jobba åtta till fem, vara lediga på helger och vara med våra familjer också. Då är det svårt att lägga den tid som behövs för att lyckas på det sättet.

Det andra sättet att få fart på försäljningen är så klart att investera tungt i marknadsföring, vilket inte Free Lunch haft råd med. Istället har man investerat sina pengar i nya, egna spel. Vilket lett till att bolaget haft en okej omsättning, men svårt att göra bra resultat.

Vilket alltså leder oss till affären med Palringo. Palringo är ett brittisk messagingföretag med en tjänst för främst IOS och Android. Skillnaden mot andra liknande tjänster är dels att Palringo låter användarna dela in sig i grupper enklare än andra tjänster. Det är till exempel vanligt grupper samlas runt speciella spel, och använder just Palringo för chatt runt det spelet. Den andra skillnaden är att tjänsten är gamifierad, det vill säga att användarna får poäng efter hur mycket de kommunicerar och på så sätt stiger i nivå.

Palringo har 27 miljoner användare och är framför allt starka i Gulfregionen. Så hur kommer Free Lunch in ekvationen?
– Palringo har insett att just spel fungerar extremt bra med deras app, och vi är från och med nu den del av Palringo som driver utvecklingen både av appen och spelen i den, säger Johan Peitz.

– Det betyder att vi ska utveckla egna spel, men även kommer att agera förlag och jobba med externa utvecklare. Jag tror vi är väl lämpade för det.

Free Lunch har haft erbjudanden om uppköp tidigare, men enligt Magnus Alm valde man Palringo för att det passade bäst.

– Vi passar dem och de oss. Det här var ett sådant där tillfälle då man gillar varandra mer ju närmare färdig affär man kommer, allt känns jättebra. Det ska bli väldigt spännande att få jobba under de här förutsättingarna, att ha tillgång till kapital för marknadsföring och även få vara med och hjälpa andra utvecklare att komma ut med sina spel.

Free Lunch Design blir kvar i Göteborg, dagens nio medarbetare kommer så småningom bli fler. Ett namnbyte kommer antagligen också att ske, men inte inom den närmaste tiden.

Hur mycket pengar Palringo gav för Free Lunch Design är, föga överraskande, hemligt. Men Magnus Alm och Johan Peitz är nöjda.

Hamnar ni på listan över Sveriges rikaste spelutvecklare nu?
– Finns det en sådan lista? Det är ju inga Minecraftpengar, men finns det en sådan lista så kan vi nog hamna där. Vi är väldigt nöjda med affären rent ekonomiskt, det känns som vi har fått bra betalt för de här åren, säger Magnus Alm.