Ossi Korpela, Skandinavienchef för Microsoft Devices Group, eller Nokia som bolaget hette tidigare, tar emot IT24 i sin turnétruck, som för dagen är uppställd på en blåsig parkering utanför Bromma Blocks.
Orsaken till att bolaget nu är ute på turné är att det är tre nya telefoner som ska lanseras på den svenska marknaden: Nokia Lumia 630 och 635 samt premiumvarianten Nokia Lumia 930. Än så länge finns alltså Nokia-namnet kvar, men bolaget profilerar sig samtdigt som Microsoft när det gäller Lumia-lurarna.
– Det sker en integration med Microsoft och Microsoft Devices. När det gäller smarta telefoner och varumärket Lumia kan Microsoft använda det, och under en övergångsperiod kommer vi även att använda Nokia-namnet på våra smarta telefoner, säger Ossi Korpela, och berättar samtidigt att Nokia-namnet får en längre livslängd på andra håll.
– När det gäller knapptelefonerna, Asha och Android-telefonen Nokia X har vi möjlighet att använda Nokia-varumärket i tio år.
Är det inte bättre att bara släppa Nokianamnet kring Lumia-telefonerna om det ändå ska bli Microsoft sedan?
– Vi har ett väldigt starkt arv från Nokia, och det gäller i Sverige också. Det här är inget som sker över en natt, utan det tar tid.
Även på Nokias svenska huvudkontor på Drottninggatan i Stockholm är det numera skyltat med Microsoft-namnet. Idag sitter runt 15 personer där och dessutom finns en handfull till i övriga Skandinavien.
– Vi har även en utvecklingsdel i Lund, så vi har mycket innovation i Sverige, särskilt till Lumiadelen, säger Ossi Korpela.
När tar ni steget och flyttar ihop med Microsoft i Akalla?
– Vi har inte gjort några sådana planer. Drottninggatan fungerar som ett Microsoft-kontor också.
När det gäller de nya telefonerna säger Ossi Korpela att man riktar in sig på en bred målgrupp, men att framför allt b2b-kunder borde vara extra intresserade.
– Det är ekosystemet Windows som är nyckeln och det kommer att bli tydligt för kunderna framöver. Vi har en stark familj under Microsoft med Surface Pro 3, Xbox och olika pc-tillverkare. 90 procent av svenska företag använder Microsoft idag, exempelvis i form av Exchange eller Sharepoint. Det här blir den bästa och mest bekväma delen för den typen av enterprisetjänster, säger han.
Han lyfter framför allt fram Lumia 630, som kommer att ligga på ett pris runt 1 500 kronor.
– Vi siktar på en bred produkt. Du får en high-end-upplevelse billigt, plus att du får Windows 8.1. Vi tror att det är många b2b-kunder som kommer att vilja köpa en kostnadseffektiv modell med en bra säkerhetsdel. För företagskunder handlar det om produktivitet och inte bara om coola prylar. Nu kan vi fixa produktivitetsdelen med en produkt för 1 499 kronor. Det är det ingen som har gjort förut. Det är det vi ska trycka på plus att vi har hela ekosystemet på ett helt annat sätt än andra leverantörer.
När det gäller Lumia 930 har Nokia/Microsoft Devices inte satt prisnivån ännu.
Och även om det varit trögt för Lumia-telefonerna och Windows Phone hittills säger Ossi Korpela att han är optimist inför lanseringen.
– Det måste börja någonstans. Det finns stora synergier att hämta och när det börjar är vi välpositionerade.